Jump to content

Söker drivlina till nytt bygge Duratec, Zetec osv


British_Engineering

Recommended Posts

Hej,

Efter ett par års uppehåll i byggandet (byggde MK Indy 2009-2012) så vill jag nu bygga min drömsjua.

Jag söker nu drivlinekomponenter till mitt nya bygge.

Motor.

Duratec 2.0 eller 2.3

Zetec Blacktop

Söker helst en färdig motor med mappat insprut, kabelstam och fungerande sump.

Trimmad eller standard.

Växellåda.

Typ 9, gärna renoverad, ändrad utväxling (längre 1:a) och förstärkt.

MT75

Duratec till Typ 9 kit.

Bellhousing, svänghjul och kopplingskitet

Differential.

Gärna LSD och renoverad

Hör nu av er om ni har något liggande som kan passa, alternativt vet någon annan som har.

Kanske någon håller på att byta drivlina och kan tänka sig att sälja motor och växellåda i ett paket?

Väntar vid telefonen..:-)

0345-23077 eller 070-5206885

Med vänlig hälsning

//Mikael

Link to comment
Share on other sites

Då verkar det ju ändå finnas en del saker liggande i garagen....:-)

Kul att ni verkar tycka att mitt recept ser bra ut.

Hoppas att det blir bra.

Nån som har uppslag på vilken firma som är bäst i UK om man ändå blir tvungen att köpa nyrenoverad växellåda och differential..?

Har mailat Firstmotion, några andra förslag.?

//M

Link to comment
Share on other sites

Kolla med 3J Driveline. Har haft en del konversation med Dan Jones där och han verkar vara bra på två sätt som engelsmän brukar vara svaga på, han både svarar på frågor och svarar på samma fråga som man ställt :-)

Link to comment
Share on other sites

3J Driveline är några av de som drev Tran-X innan. Kan inte svara på vilken kvalisort de har på stål osv.. Till skillnad från en av deras konkurenter så verkar de ha tänkt lite mer gällande smörjning osv.. Men ärlligt så har jag ingen erfarenhet av deras produkter, men kan inte hitta någon som har haft problem iheller. De har en egen utvecklad sekventiell på gång också för de som är intresserade av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Allt inhandlat UTOM differential.

På jakt efter en fräsch diff 3,60 eller 3,92 differential.

Självklart hade det varit en dröm att hitta en med diffbroms (LSD) men även std differential från Sierra etc kan funka.

Hör av er om ni har något liggande.

Betalar hellre lite mer för en som är renoverad och fräsch, en får en gratis som är skrot..:-)

//Mikael

070-5206885

mikael.karlsson@m4.nu

Edited by British_Engineering
Link to comment
Share on other sites

Kör med 5-växlad Mazda MX5 NC (Mk3) låda.

Hittade en växellåda från 2012 som endast gått 800mil som jag dessutom kunde köpa med Mazda svänghjul, startmotor, koppling, tryckplatta och allt småplock.

Om jag fattat det rätt så har jag nu allt som jag behöver för att få ihop en fungerande enhet tillsammans med min Ford Duratec motor.... Eller har jag missat något...?

Vilken utväxling tror ni blir bäst med en pigg Duratec spis och 700kg bil.? 3,6 eller 3,92...?

Har 3,136 på 1:an och 1,888 på 2:an (1,33 på 3:an)

Nu behöver jag er erfarenhet och råd!!!

Jag är intresserad av era diffar, skick och pris..?

Tror att både 7" och 7,5" passar bak i GBS ZERO. Eller har jag fel..? Vet att 7" kräver distander..

//M

Link to comment
Share on other sites

Utväxling är en prioriteringsfråga. Prio bankörning 3,9, prio landsväg 3,6. Båda kommer fungera bra till både och, men läste att du funderade på långresor och inte så mycket bästa möjliga varvtid vid bankörning så en 3,6 rekommenderar jag.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag stöka till det riktigt ordentligt. Säg till mig om jag är olidlig. :)

Du har ju börjat så fint med Miata NC och har kunskaper i att CADDA, varför inte fortsätta längs den fint inslagna vägen? Miata NC har väl 4.1 bak OCH det finns en variant med en fin, fin torsen-diff!!! :wub:

Kan du inte trixa dit en miata diff och skarva/svetsa om/custombygga drivaxlarna?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Pac,

Ingen dum ide att använda NC bakre diff men det skulle innebära ganska kraftiga modifieringar i ramen som jag inte är övertygad skulle vara till det bättre.

Som du säkert vet så har NC´n diff två kraftiga gjutna armar som löper ut i sidled. Dessa skulle behöva skäras av och ersättas av exempelvis en infästningsring rund bultdelningen på diffen.

Har stor respekt för de krafter och risker som detta innebär om något i drivlinan går sönder när man sitter så nära kardan, diff och drivaxlar.

Dessutom så tycker jag mig se att utväxlingen 3,6 eller 3,92 borde funka bättre i min installation.

Så det blir nog en Ford diff i detta bygget.

Men kul ide om man bygger ramen själv från scratch.

//M

Link to comment
Share on other sites

Som du säkert vet så har NC´n diff två kraftiga gjutna armar som löper ut i sidled. Dessa skulle behöva skäras av och ersättas av exempelvis en infästningsring rund bultdelningen på diffen.

Nu pratar du nog om NA/NB-diffen? NC-diffen är bultad.

Link to comment
Share on other sites

Kör med 5-växlad Mazda MX5 NC (Mk3) låda.

Hittade en växellåda från 2012 som endast gått 800mil som jag dessutom kunde köpa med Mazda svänghjul, startmotor, koppling, tryckplatta och allt småplock.

Om jag fattat det rätt så har jag nu allt som jag behöver för att få ihop en fungerande enhet tillsammans med min Ford Duratec motor.... Eller har jag missat något...?

Vilken utväxling tror ni blir bäst med en pigg Duratec spis och 700kg bil.? 3,6 eller 3,92...?

Har 3,136 på 1:an och 1,888 på 2:an (1,33 på 3:an)

Nu behöver jag er erfarenhet och råd!!!

Jag är intresserad av era diffar, skick och pris..?

Tror att både 7" och 7,5" passar bak i GBS ZERO. Eller har jag fel..? Vet att 7" kräver distander..

//M

En grej har du missat...... Turbo :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...