Jump to content

v6 motor


jonas2307

Recommended Posts

Hej!

Håller fortfarande på och samlar delar och idéer till mitt bygge.

Har en fundering angående hur man installerar en v6'a i en locost.

Har inte sett några bilder på det, kanske beror det på att ingen har gjort eller att det inte går....

Men, funderingen är alltså avgasrören, kör man lämpligast ut 3 cylindrar genom varje sida på bilen, utan att koppla ihop dem eller gör man ett väldigt krångligt grenrör?

Om man delar upp röret på 2*3 cylindrar, påverkar det gången på motorn?

Hur påverklar det ljudet?

Lite funderingar...

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Även om man har två ändrör så går motorn bättre på låga varv och får mer bottenvrid och varvvillighet om man har ett H-rör mellan båda avgasrören efter headers/grenrör och innan ljuddämparna. Cylindertändningen från ena raden hjälper oftast till att skapa baksug som drar ut avgaserna från den andra sidans system, tändordningen brukar ju hoppa från sida till sida. Ljudet blir dock inte lika ballt. Det är inte heller helt lätt att åstadkomma på en sjua, inte heller lika viktigt eftersom systemen är så korta....

Jag skulle dra ut rören separat, tre på varje sida och lägga collectorn utanför. Då slipper du få en kraftig böj strax efter avgassidan på topparna för att bygga ormbo av pipor innanför plåten. Det borde också bli svalare innanför plåten.

Allra coolast vore sex separata avgassystem med små supertrap-dämpare i slutet på varje rör. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Ah, men det är ju ljudet som man mest är ute efter, egentligen.

Finns det något skönare än ljudet från en varvande Alfa sexa?

Om man drar ut rören från varje sida, då åker man på problemet med två katalysatorer också, trist kostnad åsså kanske den inte är så snygg...

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Ser ju faktiskt lite coolt ut med rör på båda sidorna!

Har hört från Alfasiter att man drar separata rör från varje sida ibland och ljudet blir tydligen inte sämre i alla fall.

Kan bli lite krångel att lösa vxllådan bara, skulle tro att transaxeln som används på Alfa 75'or och dylikt är för stor.

Någon som provat?

Kanske "vill" man inte använda Alfas 3.0 motor heller eftersom bilen blir "så tung" då, över 900 kg, men det finns ju en 2.5 variant också.

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Finns en bil Trollhättan som kör med Alfas V6 3l på 150 Hkr, han har dragir 3 rör på var sin sida och det ser rätt så bra ut.

Tittade under på hans bil och tråget låg väldigt nära marken 6-8 cm :blink: motorn verkar rätt så hög totalt.

Nackdelen är ju att man måste ha 2 Kattar om man nu inte vill betala dispensen.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ju faktiskt lite coolt ut med rör på båda sidorna!

Har hört från Alfasiter att man drar separata rör från varje sida ibland och ljudet blir tydligen inte sämre i alla fall.

Kan bli lite krångel att lösa vxllådan bara, skulle tro att transaxeln som används på Alfa 75'or och dylikt är för stor.

Någon som provat?

Kanske "vill" man inte använda Alfas 3.0 motor heller eftersom bilen blir "så tung" då, över 900 kg, men det finns ju en 2.5 variant också.

--- Jonas

Jag har en bekant som bygger med alfa delar och använder alfas transaxel bak.

problemet blir att sittbrunnen blir väldigt smal p.g.a. att transaxel med koppling och hela köret

blir ganska rejält brett....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...