Martin Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Är platsen jag markerat med cirkel den plats där motornumret normalt hittas på en SAAB-motor (B204E) när det inte rostat bort? Om inte, var kan jag hitta det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Nej Ska sitta vid vevaxelgivaren på en liten "konsoll" typ, har hittat där det borde stå, men där var det bara rost...) http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/115365-Hittar-inte-motornummer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 8, 2014 Author Share Posted October 8, 2014 (edited) Hmm, i den tråden påstår ju faktiskt en person att han fick intyg från SAAB på att det inte finns motornummer. I närheten av den gula ringen i den tråden har jag en betäckning ingjuten i blocket. SKulle ju kunna vara motorkod men ett motornummer får aldrig vara gjutet (enligt min SFRO-man). Skall kolla om där finns en "konsol" som det skulle kunna stå något på. [edit] Jodå, precis till vänster om sensorn kan jag urskilja någon enstaka siffra. Mesta är dock borta. Tackar!! Edited October 8, 2014 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 dra lite olja över det med en trasa så brukar det framträda bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Vet du regnummer på bilen kan det räcka . Mittnummet var oläsligt hänvisa till den skrotade bilen om de ville ha mer info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 8, 2014 Author Share Posted October 8, 2014 Tyvärr är regnumret från donatorn redan återanvänt och det är min enda referens till den. I efterhand kan man tycka man var dum som inte hämtade hem all info innan man skrotade bilen. Olja kommer tyvärr inte hjälpa. Det är definitivt oläsligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 slipa lite med fint sandpapper så träder nr fram för i de groparna efter siffrorna får du inte bort rosten... funkade för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Är du osäker på om det är B204 eller B234 kan du mäta slaget. Om det är B2xxE, B2xxL eller B2xxR styrs av externa komponenter. Min besiktningsman tittade inte utan litade på mig. Och hade han tittat hade han inte sett något nummer pga rost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 min besiktningsman ville inte veta motornuffran. Motoreffekt, kW: 110,0 AUDI 1,8T är det som finns i systemet på min bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 9, 2014 Author Share Posted October 9, 2014 Det är för ursprungskollen. Det räcker dock att jag visar att det rostat bort då det inte är en exklusiv motor. Att behöva eller inte behöva nummer hänger säkert lite på vilken besiktningsman man har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 numren på motorn ser ut som tjörnslag och efter några års rost så försvinner dom Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Saab har inga motornr som är just för varje tillverkad motor, men en motorkod som berättar vilken volym den har . kommer jag ihåg ska jag kolla på min nya motor i sjuan i morgon. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 10, 2014 Author Share Posted October 10, 2014 Jörgen, Då råkar inte ha en officiell källa för detta? Jag litar på dig, har ju dessutom sett påstående i tråden som länkades ovan, men tror inte det fungerar att jag använder dig som referens i dokumentation där jag talar om att det inte finns ett unikt nummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 10, 2014 Author Share Posted October 10, 2014 På turboklubben fick jag denna länk: http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtop...597060#p597060 Hittade själv detta: http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=195471 Tror att jag kan utgå från att det nummer som är bortrostat vid min givare innehåller ett serienmummer som jag alltså inte kan se. Det räcker att jag dokumenterar detta så tror jag är hemma nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 (edited) Ska kolla på min motor ,minns inte om det var så långt nr men kan minnas fel .. På motorer som gått i sverige så är nog nr bortrostat för det mesta. Motornr behövs inte för regbesiktning och i ursprungskontrollen behövs det inte heller, om det nu inte kommit nya direktiv senaste året. Jörgen B Edited October 11, 2014 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Ska kolla på min motor ,minns inte om det var så långt nr men kan minnas fel .. På motorer som gått i sverige så är nog nr bortrostat för det mesta. Motornr behövs inte för regbesiktning och i ursprungskontrollen behövs det inte heller, om det nu inte kommit nya direktiv senaste året. Jörgen B Beror nog lite på besiktningsman :) I mitt fall behövs det inte men jag måste dokumentera att det rostat bort, De har ett nytt datoriserat system på SFRO (ingen aning om hur gammalt det är). Kan hända att det medfört lite förändringar i deras rutiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.