Jump to content

Plåtbearbetningsverktyg


Jonas

Recommended Posts

Någon som kan tipsa om verktyg för enklare plåtbearbetning typ sandpåse och hammare?

Var köper prisvärda hammare?

Duger det med china kit med 3-4 hammare eller krävs det dyrare/bättre grejor?

Funderar på att muta farsan att göra en sandpåse i läder :-) Om det går i stöpet, var kan man köpa en?

Link to comment
Share on other sites

Jag har hobbyknackat lite plåt i helt andra sammanhang (i helt annan hobby).

Om det handlar om kupning/formning som du antyder med sandpåsen så funkar nästan vilken hammare som helst, det handlar då främst om att slipa/polera den så du har en mjuk rundning, inte har några vassa hörn eller märken i ytan (de sitter ofelbart i plåten sen). Tung hammare behöver mindre kraft, alltså mindre risk att snedträffa.

Jag har blandade loppisfynd, biltemahammare och till och med en dragkrok på ett handtag (tack Anton!) för kupning.

Vad gäller sandpåse så finns annars ett bra alternativ i huggkubbe eller liknande träbit med fibrerna uppåt som du gör en eller flera gropar i. Trä ger inga märken i metallen och håller för evigt. Mothåll kan man ju aldrig ha nog av, stänger, krökar, vinklar och liknande har alla sitt egna användningsområde :)/>

Edited by Axly
Link to comment
Share on other sites

Sandsäck används för att sträcka plåt, "huggkubbe" för att krympa (och sträcka ibland)

Jag skrev några rader om hur man använder en stubbe för att krympa med http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10364&st=0&p=115891&fromsearch=1entry115891

Finns massa mer att läsa om detta, googla stump shrinking så har du att läsa en hel natt ;)

Om du vill jobba med sandsäck och stubbe så skaffa lite plast eller träklubbor med rundade ytor, blir mindre jobb att få till finishen senare än om du använder hammare från början.

Verktygsboden säljer en del men köp inte deras päronformade plastklubbor. Det är samma skräp som Harbour Freight säljer i USA och de splittras lätt.

Om du är intresserad kan jag ta några bilder på mina klubbor och mothåll jag använder, det mesta av dem är hemmagjorda. (jag är i italien nu så det blir inte innan helgen)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Ett tjockt läderförkläde är överlämnat till farsan för att förvandlas till en sandpåsen.

Tänkte börja med sandpåse och päronformad plastklubba, så tack för du skrev om Verktygsboden!

Några tips på var/vilken klubba man ska köpa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...