Jump to content

Hur hålla munstycket på en TIG?


Martin

Recommended Posts

Jag har tidigare hålit i handtaget med tummen på avtryckaren. Detta har dock gett mig väldigt dålig kontroll och även svårt att stabilisera armen/handen med detta grepp,

Har nu provat att hålla den mer som en penna (där elektroden motsvarar pennan). Detta har gett mig oerhört mycket bättre kontroll och jag behöver inte slipa om elektroder efter varje cm svetsfog. Kör då med pedal eftersom avtryckaren nu hamnar bakom handen.

Dock blir mitt luftkylda handtag lite för varmt för att hålla på detta sätt så jag får inte gjort många centimeter innan jag måste låta handtaget svalna.

Hur håller andra i handtaget? Med pengreppet, går det att lösa värmeproblemet med en rejäl vante? Kör med väldigt tunna handskar.

Link to comment
Share on other sites

Min första reaktion var att om du håller så så blir du nog snart solbränd om handen :)

l

Mit handtag känns lite stort för att kunna hålla så. Testade och inser att jag hade fel om mitt "penngrepp också". Jag håller det mer i ett klogrepp. Svårt att förklara tror jag :)

Fast måste nog hitta något alternativ då detta blir för varmt. Speciellt när jag senare skall svetsa större mängder ALU (tråget).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...