Jump to content

Drivaxelmaterial


Bengt Norell

Recommended Posts

Jag håller på att undersöka kostnaden för att korta en Sierra drivaxel, men det som jag skulle behöva veta är vilket material axeln är gjord av. eller något ställe där jag kan få reda på detta.

Har någon ett svar ?

Eftersom axlarna är olika långa (40 mm) så skiftar jag sida på dem och kortar den längre axeln 80 mm. På det viset blir axeln 80 mm smalare totalt.

Ha dé

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att undersöka kostnaden för att korta en Sierra drivaxel, men det som jag skulle behöva veta är vilket material axeln är gjord av. eller något ställe där jag kan få reda på detta.

Har någon ett svar ?

Eftersom axlarna är olika långa (40 mm) så skiftar jag sida på dem och kortar den längre axeln 80 mm. På det viset blir axeln 80 mm smalare totalt.

Ha dé

Bengt

Har svårt att tro att det är annat än vanligt stål.Har du tillgång till svarv kan du fasa de båda ändarna,borra hål,gänga och sätta en pinnbult för att dra ihop dem.Sen svetsar du runtom.Sitter som grisen.

Kan vara bra att svarva av svetsfogen för balansens skull.

mvh/pixbo

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Om jag inte minns fel så beskrivs detta i SFRO:s bygghandbok. I den nämns bl.a "fogberedning" 60 grader, materialet skall förvärmas till 200 grader och sedan seghärdas(svalnas långsamt tror jag). Som sagt, kolla i bygghandboken. Det är ju inte kul om man får en "spöd" bakaxel, det är ju lite moment som axeln tar upp.

m :) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Att det skulle vara vanligt bonnjärn har jag svårt att tro, det är trots allt ganska stora krafter som skall överföras. En del drivaxlar är smidda och andra är gjorda av nån legering, problemet kommer vid svetsningen.

Jag tror inte mej själv om att svetsa detta, så om någon har nån kontakt så tar jag gärna emot den. Jag har pratat med M.E.P i Ulricehamn men de behöver veta mer om materialet för att kunna garantera svetsen.

Mvh

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hittat nån lösning än.

Tack för länken SJUAN! tyvärr gällde priset fräsning av nya splines och det finns det inte material till. Svetsning var det inte tal om utan nytillverkning

á 2500:- per axel var vad de kunde bistå med.

Jag har kollat med Roadster, axlarna till Westfielden kostar 1080:- och troligtvis är de kortare än orginalet, jag håller tummarna. Besked kommer i mitten av nästa vecka.

To be continued...

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt.

En dum fråga kanske, men varför skall du korta drivaxlarna? En tanke: jag vet inte vilken typ av sierra-axel du har, men den trumbromsade är smalare än den med skivbromsar. Vet tyvärr inte med hur mycket. Men ändå: vitsen med en sån här bil är ju låg vikt, bra acc. och bra väghållning. Och väghållningen mår ju inte sämre av lite bredare spårvidd... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Frågan om varför jag vill minska bredden på bakaxeln kanske hellre hör hemma i tråden som LUPUS startat om propotioner.

Min tanke är att bygga en Lotus lookalike, och skillnaden i spårvidd mellan Sierra och Lotus är ca 130 mm, så att minska med 80 är en bra början. Jag följer bokchassit (med en del ändringar) och det är bredare därbak än Lotusen så det hoppas jag skall "äta"upp den resterande skillnaden. Jag tänker ha långa skärmar fram och då kan en alltför stor spårvidd kan då bli ett problem.

Jag tycker mej fatta att det finns minst två typer av locost byggare, lookalikare och rejsare och då kommer man att prioritera olika saker när man bygger, Du har säkert helt rätt i att man får bättre vägegenskaper med bredare bil, men jag kommer knappast att rejsa och då går jag in för utseendet.

Nu hoppas jag bara att det finns en hyffsat billig lösning på kortningen. Att axlar med trumbromsar är kortare var en nyhet som jag självklart kommer att kolla upp.

Må gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag lovade ju att återkomma i frågan om kortare Sierraaxlar. Efter mycket funderande och många mejl har jag till slut kommit dit jag ville, alltså en Sierraaxel med samma spårvidd som en orginal Lotus. Det går till så här:

Köp Westfields korta axel. den kostar ca 1100:- och är 425 mm lång, använd den som lång axel.

Skicka den långa Sierra- eller ännu hellre Scorpioaxeln till Snowball för kortning, 385 mm, genom att skära nya splines. (Tack igen SJUAN)

Scorpioaxeln är lite längre men det går med Sierra.

Jag har inte hittat nån som velat kapa och svetsa så detta verkar vara det enda alternativet

Nu äntligen vågar jag börja kapa rör till chassit, härligt !

Må gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag är också ute efter nån som kan fixa detta.

Hittade en annons i Bilsport om en firma som ska ligga i Bromma.

Svea Bilverkstad AB

Utför riktning, balansering, förlängning, kortning samt tillverkning av kardanaxlar.

08-288500

08-288360

Link to comment
Share on other sites

Att hitta företag som tillverkar nya axlar är inte så problematiskt, utan snarare att kostnaden är så hög. Har ni frågat på de företag ni listat?

De priser jag fått börjar vid 2500:-/ axel, så om man kan modifiera eller kombinera ihop serietillverkade axlar så blir det garanterat billigast.

Scorpioaxeln som jag skickat till Snowball kostade 150:- inkl en nästan ny knut, sedan kostar nya splines runt 500:- alltså en klart billigare lösning.

Må väl

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu äntligen kan jag återkomma med en slutrapport om drivaxelkortningen.

Allt har gått som planerat och den kortade axeln ligger här och blänker, det blev dyrare än utlovat 979:- inkl Pf. Snowball svarvade spåren för låsringarna och det kostade extra.

När jag skickade axeln till Snowball lovade han leveranstid på mellan 3 veckor och ett halvår ,det blev 7 mån så det gäller att vara ute i tid.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hur lång är orginal sierra eller scorpio kort axel?

kan man kombinera westfields korta axel med sierra/scorpio korta axel som lång axel?

Det hade varit enklare om det hade gått att kombinera färdiga axlar och inte behövt skicka

någon för kortning.

Link to comment
Share on other sites

De här med att svetsa en drivaxel är inte att rekomendera, för att materialet är legerat med crom och nickel, och för att kunna svetas så bör man veta exakt vilken legering de är så man kan använda rätt svetsmetod och tillsats material, skulle tro att de är nåt liknande SS2541 material i drivaxlar, och de är inte lätt att svetsa!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om jag nu minns rätt så är Westfields axlar 40 mm kortare än Sierrans , tar du alltså W. korta och S korta borde sammanlagda minskningen av bredden bli som Westielden alltså 40 mm. Detta tar jag ur minnet och det är ett tag sen jag höll på med kortningen så dubbelchecka gärna.

Det finns som jag skrivit tidigare firmor som tar på sej att svetsa mot en rejäl betalning men ingen lämnar garantier på jobbet.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

De här med att svetsa en drivaxel är inte att rekomendera, för att materialet är legerat med crom och nickel, och för att kunna svetas så bör man veta exakt vilken legering de är så man kan använda rätt svetsmetod och tillsats material, skulle tro att de är nåt liknande SS2541 material i drivaxlar, och de är inte lätt att svetsa!

Jag håller med dig, men å andra sidan har man kortat och svetsat ihop Jaggaaxlar till "raggarbilar" och Roddar sedan sextiotalet, utan problem. ganska vanligt med hiskeliga motorer med.

Link to comment
Share on other sites

Kolla måtten som jag skrivit i ett tidigare inlägg och jämför med dina axlar, men som jag kommer ihåg det så är alltså W långa, lika lång som S korta och W korta, ytterligare 40 mm kortare.

Ett bättre alternativ till att svetsa axlar, borde vara att låta nån kunnig slipa splines i bägge ändar av en lagom lång stång av lämpligt material.

Jag är medveten om att man svetsat Jaggaaxlar i alla tider, men det hjälper inte när du inte vet vilket material det är i Sierra diton.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

jag ska försöka hinna fixa en 7.5" sierraaxel i helgen som jag kan mäta på.

Men min tanke just nu är att köra med korta sierraaxeln som lång axel och köpa en kort westfieldaxel.

del skulle om allt stämmer ge en spårvidd på 1550-80= 1470 mm vid ET0.

dvs 1470- 2x40=1390 mm vi ET40.

ramen är bokmått ca 1067 mm vilket ger ett glapp på varje sida på 1390-1067-2x100=123/2=61mm.

jag var ut i garaget och mätte på diaravis bil med bokmått och volvobakaxel, den är nästan identisk lika bred som

min blir skulle bli genom att han har mindre ET på sina fälgar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jagga drivaxeln är väl inte massiv utan ett rör från diffklumpen till hjulspindeln som kardanen...

Jag har för mig den är massiv, hade en arbetskamrat för länge sedan som höll på att korta en till sin Cobrareplica, och i mitt dunkla minne så var den massiv, och skars i 45 grader och lades ihop i en gigg med snitten i V-form däre V-spåret fylldes med svets.

(jobbade som skiftelektriker så nattetid hade vi tillgång till allt jag idag saknar... där gjordes mycket hemmarbete på nätterna :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har pratat ned roadster i veckan och dom ville inte sälja någon westfieldaxel till mig.

Westfieldaxlarna får endast säljas som reservdel till befintlig westfield tydligen :mad:

Just nu lutar det mot att skära nya splines.

Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat ned roadster i veckan och dom ville inte sälja någon westfieldaxel till mig.

Westfieldaxlarna får endast säljas som reservdel till befintlig westfield tydligen  :mad:

Just nu lutar det mot att skära nya splines.

Du ska inte fråga roadster om tekniska spesifikationer han har lite kass koll!! :o

Vill du veta längder så kan jag mäta på min bil!

SNIPER kör snabbare!!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...