cealm Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Biltema har en liten generator för 12V till bra pris. Artnr: 63614 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Bra tips! Den borde man åka och väga någon gång. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Jag testade en sån, men den blev tokvarm. Satt med original remskiva på veven på en b230. Sen såg jag i papperna till generatorn att den skulle snurra max 6000 rpm. Det gjorde den nog på tomgång i min bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Ser, på bilden, precis ut som den Denso jag köpt. Fast den plockar man bara ut 40A ur så Biltema har lyckats bra om det är samma :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 Jag har en 40A Denso från en Toyota, den väger in på precis över 3 kilo. Här är svaret från Biltemas kundmottagning på vad Biltemas 60A generator väger: "Hej, vikten på denna är 6 kg.". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Väcker en ett år gammal tråd, men känns som rätt ställe. Har precis fått mailsvar från biltemas kundtjänst. "Hej Normalt varvtalsintervall för generatorn är 800 - 8000 rpm. Den klarar dock under kortare perioder upptill 15000 rpm. Med vänlig hälsning, Marcus Biltema Kundservice" Det varvtalsområdet känns som vilken generator som helst, fast jag har för mig att de Bosch jag brukade jobba med var klassade upp till 18000 rpm Det är ju en ganska billig rackare, jag var tvungen att demontera och slipa lite på bakåpan för att kontakten skulle funka smidigt, berättar inte bra saker om kvalitetskänslan hos tillverkaren... Vi får se hur den klarar livet om några år när bilen blir körbar... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Den är bara marginellt bättre än en Denso 40 tycker jag, som både provat Denso 40 Kina, Denso original 40 och Biltema 60 Kina, och varm blir den. Till salu är den också :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Jag kollade mailsvaret igen och insåg att jag hadefått med ett datablad också /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 Just det, vad blev det för generator istället? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted July 23, 2015 Share Posted July 23, 2015 För mig blev det en Delco Remy 105A, hittade ingenting med motsvarande fästen som hade lite mer kräm än 40/60A, ok den är rejält större, tyngre och det finns inte många mm kvar till motor och kaross, men den blir inte kokhet och den klarar alla belastare utan att hosta till. Fick bygga ett nytt fäste, men väldigt snarlikt Biltema fästet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts