Pac Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 (edited) Jag fick ett "Niagara vattenfall" ur slavcylindern till kopplingen för någon månad sedan och trodde att det var slavcylindern, en Saab 9000-sak, som gav upp. Glad ihågen har jag nu lyft ur motor, bytt slavcylinder till en ny och fin och lyft tillbaks allt ihop. Det gick finfint att lufta men vid första provtrycket fanns det först lite kraft i pedalen för att sedan bli slapp och "porlandet" började igen. Gissa om det var tur att garageporten var stängd så att omgivningen slapp höra på mitt svavelosande???... :mad:/> Nåväl, ur med spisen igen(jag börjar bli riktigt flink med motorlyften nu. :)/>) och isär med motor och låda. Till saken hör att det är en Ford Typ-9 med en aluminium adapter för att ta Saab-cylindern. Denna gången gjorde jag en rejäl felsökning och orsaken till läckaget är att aluminium adaptern är för djup i sitt urtag för den bakre packningen. Därmed tätas inte cylindern bakifrån utan vätskan kan "smita ut bakvägen" ur cylindern. Jag tror att jag behöver sätta upp adaptern i svarven och ta av någon/några tiondelar på den främre anläggningsytan för att få klämkraft på den bakre packningen, men frågan är hur mycket? Är det någon som kan förbarma sig och dela en ritning eller måttet jag behöver för en adapter för Saab 9000 kopplings-slavcylinder? Det spelar ingen roll vilken växel-låda adaptern är gjord för, det intressanta är måttet från anläggningsytan i framkant av adaptern till "botten" som packningen ligger på. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Jag känner att jag helst inte vill "köra på känn" och kanske tvingas till att lyfta i och ur lådan igen... :unsure:/> Edited July 24, 2014 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 slavcylindern om den inte har stöd bakifrån trycks isär lite( räcker med några tiondelar bara)och börjar då läcka, vid renovering så tas delarna isär bakåt. Har för mig att man inte ens ser skarven i aluminiumet så det är inte lätt att veta detta innan. Lupus och en del av oss andra( min var 0,15mm fel och började då läcka, tur var att jag provtryckte den på bänken) råkade också ut för detta fenomen med en massa osande ramsor... Så gör som du beskrivit så det ligger an på bakre planet så funkar den sen Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Tack för ditt svar Jörgen. Du beskriver exakt det som skett med min cylinder, den backar bakåt och börjar läcka. Vet du hur mycket klämkraft man bör ha emot bakplanet? Räcker det med att den "stöder" eller skall den ha ha klämkraft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Nu åker vi i och för sig 9-5 cylinder med principen är nog exact samma. Har dock inget att mäta på nu :-( detta felet gjorde min första åktur 5 meter lång sedan motor ut :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Jag har monterat den med 0.5mm kompression av packningen. Det verkar funka fint och håller ordentligt tätt. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 13, 2014 Author Share Posted July 13, 2014 Fortfarande helt tätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 9000 slavcylinder funkar samma. Pac, på min så gick jag bara emot så att den inte kunde röra sig alls bakåt så du har nog gjort helt rätt det funkar ju, annars så hade du märkt det direkt. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 16, 2014 Author Share Posted July 16, 2014 Idag tog jag en 10-mila tur och tyvärr verkar det inte ha blivit 100%-igt. Det läcker lite grann, så det är bara att ta ur motor-vxl-låda igen. :( Finns det någon som har en lös Saab 9000 växellåda som skulle kunna ta några mått åt mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Är den renoverad ? det händer ju inte sällan att slaven ger upp på 9000 som gått många mil och då skrotar många bilen för växellådan måste då ur vilket inte är det lättaste på saaben om man inte gjort det förut. En renoveringsats kanske skulle kunna vara nåt Pac? För om du har bra stöd bakom cylindern så ska den inte läcka om den är friskt i tätningarna. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Ska du ta isär den och kolla så har den säkert en brunaktig beläggning efter gammal bromsvätska. Ny vätska verkar kunna lösa upp det där och ställa till problem Polera bort det med Autosol innan du monterar ihop den med nya packningar. Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 18, 2014 Author Share Posted July 18, 2014 (edited) Det är en ny slavcylinder och jag misstänker att mitt problem är "stödet" bakifrån. Så här ser min slavcylinder ut i genomskärning(den som kallas 1): Här är en komplett cylinder. Den orangea packning ligger som "stöd" bakåt. När packningen "bara ligger" på slavcylindern i okomprimerat tillstånd så är den 1,5 mm hög. Just nu har jag justera min främre anliggningsyta(den som skruvarna skruvas i) så att jag komprimerar packningen 0,5mm, det verkar inte räcka. På den här bilden syns ytorna rätt tydligt. Nedre bilder: Klacken som är måttsatt till 62,85mm är i det yttre huset. När man drar fast det yttre huset med det tre bultarna går klacken ner i ett "hål"/recess runt växellådans ingående axel i växellådshuset. Övre bilden: Den orangea packningen ligger bakom hela paketet och stöder det samtidigt som den runda "O-ringen" i den orangea packningen tätar mellan yttre och innre huset(den "svarta ringen ca 5mm från kanten på det yttre huset är delningslinjen som den orangea packningen tätar till) Nu med rätt sprängskiss Edited July 19, 2014 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 18, 2014 Author Share Posted July 18, 2014 (edited) Jag har fått nog av trial and error och behöver lite fakta innan jag sätter ihop bilen igen. Jag behöver måttet på hur djupt "hålet"/recessen är där packningen ligger. Finns det någon som har en Saab 9000 växellåda som skulle kunna göra en mätning alternativt ge mig tillträde till lådan för mätning? Jag vore väldigt tacksam för hjälp. Edited July 24, 2014 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Har tyvärr ingen låda liggandes Pac Min adapterplatta använder jag utan någon packning emellan, som är "stumt monterad" emot baksidan på slaven. Det verkar som det räcker med några tiondelars glapp för att den ska börja läcka. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 19, 2014 Author Share Posted July 19, 2014 (edited) @Jörgen, tack ändå. Bara att veta om jag är på rätt spår eller inte är viktig information där du bidrar. :) Det är inte så att du har någon kompis i ditt nätverk som har en 9000-låda liggande? Edited July 19, 2014 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Jag har en 9000-låda från -05 liggande i garaget, sen motorn hamnat i en -73 Corolla. Visst får du gärna kolla själv! :)/> Men annars ger du mej instruktioner, så undersöker jag den i eftermiddag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 19, 2014 Author Share Posted July 19, 2014 (edited) :D Luleå är en bit bort från Göteborg så jag tar gärna din hjälp. :D Måttet jag behöver är markerat med "?mm" på denna bild Med ord: Jag behöver veta hur djupt bearbetningen är på växellådan där slavcylinderns ytter hölje går in i växellådshuset. Här syns varför jag söker det måttet, ... ... den orangea packningen komprimeras emot väggen på bearbetningen i växellådshuset. Med det måttet kan jag återskapa trycket och därmed borde det bli tätt. :) Edited July 19, 2014 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 19, 2014 Author Share Posted July 19, 2014 Så där ja, då var växellådan och motorn ur bilen för tredje gången. Nu sätter jag inte ihop det igen innan jag löst problemet. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 Mätte naturligtvis inte som du ville... Men från första avsatsen, där packningen ligger, är det tre mm till bakre väggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 22, 2014 Author Share Posted July 22, 2014 Det är också ett viktigt mått, tack! Har du möjlighet att även mäta det andra måttet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Det är också ett viktigt mått, tack! Har du möjlighet att även mäta det andra måttet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Det är också ett viktigt mått, tack! Har du möjlighet att även mäta det andra måttet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Men notera packningens utseende och placering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Pac har packningen och cylindern till tidiga lådor fam till 1992 till vxll nummer D41692, så måtten kanske skiljer mellan den nyare som bara har den tunna gröna O ringen? Jag är inte helt säker på hur det är, och sitter inte i närheten av någon växellåda. Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Men notera packningens utseende och placering: Tack Samuel, så ser den inte ut hos mig. Jag har fått hjälp på Saab Turbo forat av "SaabAero" med min variant. http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/129995-Hj%C3%A4lp-s%C3%B6kes-m%C3%A5tt-p%C3%A5-f%C3%A4ste-f%C3%B6r-slavcylinder-fr%C3%A5n-en-9000-v%C3%A4xell%C3%A5da?p=1310634#post1310634 Han säger att måttet jag söker är 5,3mm. Det finns ytterligare en inre klack som adaptern måste hantera. Jag har nu gjort min adaptern så att jag har 5,3mm i måttet jag markerat och att den inre klacken ligger kloss an adaptern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Igår var det 29-30 grader ute när jag körde en 14-mila tur för att kolla om jag fått ihop det. 30 grader i omgivningstemperatur är inte så långt ifrån vad biltillverkare kallar "hot climate"-test, så förutom att det är jäkligt svårt att få i sig vatten med min integralhjälm så var det perfekta förhållanden för att "läcktesta" Det släpptes inte en droppe på hela turen. :) När jag kom hem placerade jag ut tidningar under hela bilen för att fånga alla droppar så att de syns. Idag på morgonen var det helt torrt under bilen, inte en fläck någonstans. :) Tro mig, det var en väldigt skön känsla att rulla bort bilen från alla tidningar och inte hitta ett spår av någon vätska någonstans och framför allt ingen vätska från kopplingsslavcylindern. :) Jag vill rikta ett tack till alla hjälpsamma människor som supportat och ett extra stort tack till Samuel och "SaabAero" för deras engagemang. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Jörgen b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Igår blev det ytterligare 24 mil i bilen och den har inte släppt en droppe så nu stänger jag det här kapitlet till nästa gång. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.