Jump to content

Hastighetsgivare för Volvo 740 bakaxel


cealm

Recommended Posts

Ref resonemang i Steels tråd.

Någon som vet hur man kan använda Volvo 740 bakaxelns givare för hastighetsmätare och göra om den signalen så den passar till en cykeldator. Vad jag förstår så ger givaren ett antal, dvs rätt många pulser. Min nya Sigma BC 12.12 vill ha en puls för den valda rullomkretsen. Jag valde BC 12.12 för den klarar rullomkrets ner till 500mm och det innebär att den kan sitta på kardan. Behöver alltså inte sätta den på något hjul.

kardan

Tänk om jag istället kunde ha lite elektronik som tog pulserna från givaren i bakaxeln och gjorde om dessa till en puls per varv. Då skulle jag slippa en extra kardanpulsgivare och en del mekanik. Jag skulle förvisso få lite mer elektronik ombord men hellre det än att passa in en givare mot kardan.

Går det inte att få till en vettig bakaxellösning då får det väl bli kardanmetoden.

Link to comment
Share on other sites

Mildseven: Skulle vara det förstås. Nja, det är mer om det går att använda redan befintlig armatur och sedan någon lite smart xyz123-krets kanske något motstånd och konding och så är det klart.

Link to comment
Share on other sites

Detta ar ju ett perfekt övning för dig att lära dig lite Arduino :)

Som jag skrev i Steels tråd, en LM1815 gör 0-12 V fyrkantsvåg av Volvons VR-sensor.

In med signalen i en Arduino och dividera med 48 om bakaxeln är från en ABS-bil. Annars 12 tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Det där var ju ingen rolig lösning tongue.gif

Varför krångla till det? Colin ville ju ha så lite som möjligt i Super Seven.. Jag brukar göra saker av det jag har, så gjorde jag i min bakaxel, fast med 19 plåtbitar.

Alltså 29 färre än originalets 48. Mindre ofjädrad vikt på köpet 516.gif om man nu kan räkna med det på en 1031 axel..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...