Rikard Larsson Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Kan man använda ett hjullager som en typ av snurrskiva? Tänker på typen som sitter på t.ex. Volvo V70. Sitter delarna ihop utan att vara monterade med drivaxlar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Ja, dom sitter ihop på Volvomodellerna som har en M10 som bara håller drivaxeln på plats. Kolla med någon Volvoverkstad, de byter säkert såna varje dag iom att konstruktionen är misslyckad. Lageförspänningen sker genom att man kragar en hylsa under press. Känn på några nya lager och du hittar skadade lagerbanor innan dom ens blivit monterade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 OK, så då är det kanske inte så vanlig konstruktion? Min följdfråga är ju om det finns andra än Volvo som kanske är mindre och/eller lämpligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Om vi vänder på det, vad ska du ha den till? Det finns ju flera liknande lager, beroende på belastning så kan man ju sätta en M12 som bara håller ihop lagret. Annars finns det ju andra snurplattor till möbler och sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Funderar på en lådcykel, typ Christiania (till styrningen då alltså). Funderade på snurrskiva till möbler, men det är för klent. Ett hjullager till en bil är alldeles överdimensionerat, men billigt och lättillgängligt. Och hyfsat platt. Tittar man på snurrdelen från en cykelframgaffel är den för hög. Det bästa hade varit att konstruera något själv av två koniska lager. Men jag har inte tillgång till svarv. Volvolagret såg så smidigt ut med skruvhål i båda delarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 (edited) Saab 9000 har samma lösning (inte med pressat lager dock, men med fästplattor) , så köp det billigaste du hittar, sätt en bult med stora brickor på var sida istället för drivaxeln så håller det ihop lagerhalvorna. Det blir ju inte i närheten av belastningen på en cykelbil. Edited May 21, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Tack för tipset. Att köpa två lösa koniska lager blir dyrare än ett komplett Saab 9000 hjullager :) Framför allt om man tar ett på skroten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.