Jump to content

Polera aluminium?


AD7

Recommended Posts

Behöver fräscha upp några alu-plåtdelar på bilen.

Vad har ni för tips och produkter att använda? T.ex vaxet som ska användas var kan jag tänkas hitta det?

Vill ju inte att plåten ska vara högglanspolerad utan mer få en matt fin yta som övriga delar som finns på bilen sen några år tillbaka.

Kikat lite på denna guide

http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/

Link to comment
Share on other sites

Matt yta fixar du med "grå scotchbrite" sen kan du lägga flytande hårdvax på som skydd.

Den grå putsduken ger en finnish som på bilden. Den är först våtslipad i några steg (400-1000 papper) för att få bort repor, sedan kört med slipmus med grå putsduk.

post-2753-0-07989300-1396870810_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Matt yta fixar du med "grå scotchbrite" sen kan du lägga flytande hårdvax på som skydd.

Den grå putsduken ger en finnish som på bilden. Den är först våtslipad i några steg (400-1000 papper) för att få bort repor, sedan kört med slipmus med grå putsduk.

post-2753-0-07989300-1396870810_thumb.jpg

Det ser ju trevligt ut. Tänker mig just en sådan lite mattare yta på alu-plåten på bilen. Den ska ju inte vara högblank men inte helt matt heller.

Vad hade du för yta på "gråa scotchbriten". Superfin?

Link to comment
Share on other sites

All alu går inte att polera ett sätt att kolla detta är att på en ren yta så drar man med ett finger ett par gånger ganska hårt och

blir det det minsta svart på fingret går det ej att polera.

Det är oftast dom bättre legeringarna som går att polera som , 5754

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Bara för att man är nyfiken.

Vad är symptomet på att det inte går att polera? Går det inte att polera upp alls eller får det snabbt en oxidhinna? Inte för att jag själv kommer polera något ty det är jag alldeles för lat för men en kan ju undra.

Link to comment
Share on other sites

Du får inte upp en helblank yta som på dom "bättre" alu sorterna och så blir den snabbt oxiderad igen.

Det finns nånstans info om vilka sorter som är bra att polera upp.

Blankare blir den i alla fall :)/> om du polerar, men man brukar bli rejält skitig av dom "sämre"sorterna :unsure:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...