Jump to content

Styrväxel någon


moberg

Recommended Posts

Hej igen :)/>

hittade stötdämpare denna väg så jag kör igen..

hade en styrväxel på G men det blev dött lopp...

Är det någon som har nån bra liggandes till övers?

(bygger på 442+ med modifikation)

//Moberg

Link to comment
Share on other sites

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Escort_Mk2_delar_52927075.htm?ca=13&w=1

Är svår att få tag i , jag har försökt tidigare.

Annars har Klas-Göran Ryrlén 0512-534 20 (Främmestad) det mesta i Escortgrejer.

Du kan väl höra av dig hur löser/löst bärarmarna i Mcsorley ramen.

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Har fått 2 napp.. får se om det kan bli nåt

jag e ju en liten locost-typ så får hoppas det stämmer mot min plånbok :icon_oops:/>/>

Å du Bengt.. mina bärarmar byggs enligt bonnametoden: spett,slägga och gör om några gånger till. he he

har inte räknat i såna där dataprogram (förstår inte) utan jag mäter,gissar och testar..

Detta forum är guld för mej

Stort tack till er alla :notworthy:/>/>

//Roger

Link to comment
Share on other sites

Fick tag på en helt ny volvo 240 växel som legat i ett garage i 40år :)/>

har läst nånstans att 240 har många varv.

Men om man inte rattar på bana måste väl detta funka?

Tack alla andra för förslagen.. jag återkommer snart :icon_oops:/>

Link to comment
Share on other sites

--- Men om man inte rattar på bana måste väl detta funka? ---

NEJ! Varför vet jag? Jag har haft det på CealmSeven V8, helt odugligt. Tydligt nog?

Link to comment
Share on other sites

En sjua är ju så kvick i kurvor så det finns risk att du inte hinner med att ratta vä-hö snabbt :lol:/>

som cealm säger oduglig.

Finns en stor risk att du kommer ångra dig.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Fast upplevelsen beror ju även på styrarmarnas längd och hur stor (liten) ratt man har. Så det är inte helt svart/vitt att bara gå på själva kuggstångens utväxling.

Sen vet inte jag vilka spindlar man har på en 442 och hur snabb växel man behöver till dem och dess styrarmar. Fast det är nog inte alls omöjligt att en standard, icke servo, 240 växel blir lite vevig. Har cealm provat så borde han veta!

Link to comment
Share on other sites

--- Har cealm provat så borde han veta! ---

Jag byggde CealmSeven V8 med en fullstor plus Volvo 240 växel. Den nye ägaren håller på med det jag inte gjorde innan försäljning = byta till 2,5 varvs växel. Så ohanterligt och så klumpigt originalet var. Dessvärre är det endast av egna misstag man lär sig, alldeles för sällan av andras........

Möjligen kan jag nämna att CealmSeven V8 var en STOR bil så stor så det bygget är säkert den enda Sevenbil med en förlängd Volvo 240 styrväxel. Normalt kapas dessa men jag fick förlänga var sida med 43mm för att nå ut till linjen mellan övre och nedre bärarm. Jag hade dryga 4 varv mellan höger - vänster fulla utslag.

Men tillbaka till svaret på din fråga moberg, Nej!

Link to comment
Share on other sites

Såklart får du bygga med original Volvo 240 om du vill men..... --- om jag kör väldigt sakta borde jag väl hinna med att ratta --- Du kan ta 8 rattvarv och köra ändå saktare.....

Det finns ett skäl till : ---- Dessvärre är det endast av egna misstag man lär sig, alldeles för sällan av andras........ ----

Jag har kört sakta, lite fortare, på konbana men det är totalt värdelöst med en 4 till4,5 varvare det är det jag försöker säga men återigen, vill du så bygg med original. Kör en stund och bygg om och därefter bli nöjd. Det är också framkomlig variant. Jag sålde så jag slapp bygga om. Undrar just varför nya ägaren bygger om? Han kanske också tyckte det jag redan kommit på.

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt Calle men jag försöker bara inbilla mej själv att det blir liiite bra :icon_oops:/> eftersom jag redan köpt den.

Jag har gjort resan förut när jag började bygga på en crosskart och hamnade till slut på bana och körde några SM-tävlingar.

Så det blir till att bygga och besikta sen uppgradera där bra kan bli bättre.

Sen kanske jag kan hänga med å testa bana jag med..

Kram på er.

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde med kortad original 240 styrväxel först. En av de första uppgraderingarna blev en escortväxel från Rallydesign. Tycker fortfarande det är ett jävla vevande... Funderar på att korta styrarmarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...