moberg Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Hej igen :)/> hittade stötdämpare denna väg så jag kör igen.. hade en styrväxel på G men det blev dött lopp... Är det någon som har nån bra liggandes till övers? (bygger på 442+ med modifikation) //Moberg Quote
Jörgen Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Har en helt ny Ford MK II liggandes, men den är till högerstyrd om du kör det :prop:/> Jörgen B Quote
postmanpat Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Escort_Mk2_delar_52927075.htm?ca=13&w=1 Är svår att få tag i , jag har försökt tidigare. Annars har Klas-Göran Ryrlén 0512-534 20 (Främmestad) det mesta i Escortgrejer. Du kan väl höra av dig hur löser/löst bärarmarna i Mcsorley ramen. /bengt Quote
moberg Posted April 3, 2014 Author Posted April 3, 2014 Har fått 2 napp.. får se om det kan bli nåt jag e ju en liten locost-typ så får hoppas det stämmer mot min plånbok :icon_oops:/>/> Å du Bengt.. mina bärarmar byggs enligt bonnametoden: spett,slägga och gör om några gånger till. he he har inte räknat i såna där dataprogram (förstår inte) utan jag mäter,gissar och testar.. Detta forum är guld för mej Stort tack till er alla :notworthy:/>/> //Roger Quote
Nallemannen Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Sierra styr växel finns! :) Björn 0705225706 Quote
moberg Posted April 7, 2014 Author Posted April 7, 2014 Fick tag på en helt ny volvo 240 växel som legat i ett garage i 40år :)/> har läst nånstans att 240 har många varv. Men om man inte rattar på bana måste väl detta funka? Tack alla andra för förslagen.. jag återkommer snart :icon_oops:/> Quote
cealm Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 --- Men om man inte rattar på bana måste väl detta funka? --- NEJ! Varför vet jag? Jag har haft det på CealmSeven V8, helt odugligt. Tydligt nog? Quote
moberg Posted April 7, 2014 Author Posted April 7, 2014 Ops nu blir jag bekymrad.. varför e den såå dålig? Quote
Jörgen Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 En sjua är ju så kvick i kurvor så det finns risk att du inte hinner med att ratta vä-hö snabbt :lol:/> som cealm säger oduglig. Finns en stor risk att du kommer ångra dig. Jörgen B Quote
Wankelsport Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 Fast upplevelsen beror ju även på styrarmarnas längd och hur stor (liten) ratt man har. Så det är inte helt svart/vitt att bara gå på själva kuggstångens utväxling. Sen vet inte jag vilka spindlar man har på en 442 och hur snabb växel man behöver till dem och dess styrarmar. Fast det är nog inte alls omöjligt att en standard, icke servo, 240 växel blir lite vevig. Har cealm provat så borde han veta! Quote
cealm Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 --- Har cealm provat så borde han veta! --- Jag byggde CealmSeven V8 med en fullstor plus Volvo 240 växel. Den nye ägaren håller på med det jag inte gjorde innan försäljning = byta till 2,5 varvs växel. Så ohanterligt och så klumpigt originalet var. Dessvärre är det endast av egna misstag man lär sig, alldeles för sällan av andras........ Möjligen kan jag nämna att CealmSeven V8 var en STOR bil så stor så det bygget är säkert den enda Sevenbil med en förlängd Volvo 240 styrväxel. Normalt kapas dessa men jag fick förlänga var sida med 43mm för att nå ut till linjen mellan övre och nedre bärarm. Jag hade dryga 4 varv mellan höger - vänster fulla utslag. Men tillbaka till svaret på din fråga moberg, Nej! Quote
moberg Posted April 7, 2014 Author Posted April 7, 2014 Men tillbaka till svaret på din fråga moberg, Nej! om jag kör väldigt sakta borde jag väl hinna med att ratta :) Quote
cealm Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 Såklart får du bygga med original Volvo 240 om du vill men..... --- om jag kör väldigt sakta borde jag väl hinna med att ratta --- Du kan ta 8 rattvarv och köra ändå saktare..... Det finns ett skäl till : ---- Dessvärre är det endast av egna misstag man lär sig, alldeles för sällan av andras........ ---- Jag har kört sakta, lite fortare, på konbana men det är totalt värdelöst med en 4 till4,5 varvare det är det jag försöker säga men återigen, vill du så bygg med original. Kör en stund och bygg om och därefter bli nöjd. Det är också framkomlig variant. Jag sålde så jag slapp bygga om. Undrar just varför nya ägaren bygger om? Han kanske också tyckte det jag redan kommit på. Quote
Rikard Larsson Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 Helt ok attköra med, men du kommer nog vilja uppgradera. Jag provkör snart min uppgradering. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=134147 Quote
moberg Posted April 7, 2014 Author Posted April 7, 2014 Du har rätt Calle men jag försöker bara inbilla mej själv att det blir liiite bra :icon_oops:/> eftersom jag redan köpt den. Jag har gjort resan förut när jag började bygga på en crosskart och hamnade till slut på bana och körde några SM-tävlingar. Så det blir till att bygga och besikta sen uppgradera där bra kan bli bättre. Sen kanske jag kan hänga med å testa bana jag med.. Kram på er. Quote
Thomas Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 De med servo har färre varv och kolla rallysidorna om det finns beg. Idrottsbladet,resultatservice m.m. Quote
svinto Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 Jag byggde med kortad original 240 styrväxel först. En av de första uppgraderingarna blev en escortväxel från Rallydesign. Tycker fortfarande det är ett jävla vevande... Funderar på att korta styrarmarna. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.