Jump to content

Val av rör/slangar?


Martin

Recommended Posts

Vill bara dubbelkolla så man inte skaffar fel saker.

För luft/vakuum och kylvatten fungerar silikonslang och aluminiumrör bra, eller? Finns det något man skall tänka på (tex, klarar all silikonslang vakuum)?

Behöver man göra "flänsar" på alurör när man skall klämma fast silikonslang?

Om man vill svetsa rören, vilka legeringar är lämpligast (eller olämpliga)?

Lämplig godstjocklek på alurör (ca 20-30mm diameter antar jag täcker de flesta fallen utom tilluften som blir 50-80mm)?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag tycker inte jag får några vettiga svar på detta, så jag kommer köra följande:

- vakuum - Swedols vakuumslang. De kallar den även för bensin/oljeslang när den säljs på löpmeter, men det skall vara samma slang så det bör funka. Annars är det bara att byta. Art-nr IS-6052

- kylsystem - följde med ett gäng dyra silikonslangar när jag köpte mitt projekt av han som påbörjat det så jag kommer köra med dem. Slang till expansionskärl kommer jag köpa på eBay eller Swedol. Tänk på att de slangar till kylsystemet skall klara högre temperaturer.

- bränsle - stålomspunnen Earls bränsleslang

Ovanstående hoppas jag funkar. Det enda jag fått höra när jag frågat om slang är: "Köp inte Biltema, de håller inte"

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Shoppar troligen silikon från england. Även om det inte är jätteskillnad i pris mot do88 så plockar det på efter några böjar. Aluminiumrör tänkte jag köpa utan polerat bling och falsade kanter på maskinservice. Inte så mycket för lägre pris som att det ger större flexibilitet.

Kvarstår lite undringar men jag får chansa.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i några fall tagit aluminiumrör utan fläns som jag har har lagt två stycken "loppor" med TIG'en som förhindrar att slangen/slangklämman kan glida av.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i några fall tagit aluminiumrör utan fläns som jag har har lagt två stycken "loppor" med TIG'en som förhindrar att slangen/slangklämman kan glida av.

Det var ju ingen dum ide. Kopierar vi :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...