JeHo64 Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 (edited) Lite beskrivning av mitt bygge. Har velat ha en sedan jag hjälpte en kompis att montera hans Caterham sent 80-tal. Nu när jag lagt av med rally och flyttat till hus finns tiden och lusten att fullfölja drömmen. Jag har byggt huvudsakligen efter Roadsterboken förutom att jag har stel bakaxel. Borde snart vara dags för en första sfro-besiktning :-) Lite info om vilka delar jag använder. Spindlar Opel Manta B Kuggstång kortad Opel Manta B Rattstång kanske VW Golf Bakaxel Opel Record E Fjädring Gaz coilovers Motor Ford Zetec silver top från en Mondeo RS eller Volvo S/V 40 B4204s Växellåda Ford Typ 9 Edited May 1, 2014 by JeHo64 Quote
cealm Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Välkommen till forumet och med byggtråden JeHo64. Du har hunnit en bit med bilen ser jag. Ser fram emot fortsättningen på resan. Quote
JeHo64 Posted March 28, 2014 Author Posted March 28, 2014 Tackar! Har fått jättemycket gjort sista månaden. Började i september -13 Får se om bakvagnsupphängningen godkänns. Har byggt en trelänk med triangelstaget under diffen. Mvh Jerker Quote
cealm Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Tre-länk, intressant. Beställer ett gäng bilder till på den. Ps ett tips med bilder är att lägga dem på runt 800 pixlar, de blir så "svårkollade" annars... Quote
JeHo64 Posted March 28, 2014 Author Posted March 28, 2014 Hej. Ok, kollade faktiskt inte på bilderna när jag laddat upp dom. Ska göra det hädanefter. Några fler bilder enligt beställning :-) Quote
cealm Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Ser väldigt trevligt ut. Verkar bli en April-SFRO 1 om jag får gissa för Mars-SFRO 1 känns lite forcerat nu, eller? Men den här med trelänken får du inte hålla mig på halster längre med. Jag har Googlat men hittar inga bra bilder på hur en sådan är byggd. Visste inte ens att den fanns fram tills igår. Fyr-länk och K-länk är vardagsmat men tre-länk? Riktigt roligt med ett nytt begrepp. Japp, bilderna blev jättebra att titta på i det nya formatet.. Quote
JeHo64 Posted March 29, 2014 Author Posted March 29, 2014 Ja april får det nog bli. Har en liten förhoppning om att provköra lite i slutet av maj. Caterham har nåt liknande original. Var en sån på kompisens han satte ihop. Har gått efter denna bilden. Quote
JeHo64 Posted May 1, 2014 Author Posted May 1, 2014 Bygget går sakta för tillfället, så nån besiktning före semestern blir det inte. Har kommit på andra tankar om motorvalet. Har länge funderat på volvos vitmotor B 4204s från s/v40. Dom första verkar vara på 136 hk och senare på 140 hk, så det verkar inte vara omöjligt. Har börjat samla delar för att anpassa den till typ 9-lådan. Håller på att klura ut svänghjul/koppling, kopplingskåpa ska jag utgå från 960 automat med en adapter. Quote
JeHo64 Posted June 15, 2014 Author Posted June 15, 2014 Lite ovanligare motorval till bygget. Nu ska den bara paras ihop med växellådan. Quote
Thomas Posted June 16, 2014 Posted June 16, 2014 Passar Volvos M90 låda på denna med så är det kanske enklare. den är ju större än Typ9 förstås. Till koppling så ta tryckplatta till det svänghjul/motor du har och sedan en lamell som är avsedd för växellådan med samma splines. kolla bara så diametern funkar med tryckplattan. Quote
steel Posted June 23, 2014 Posted June 23, 2014 Hej, Volvos M90 låda avsedd för vitmotorn passar bolt on, detsamma med kopplingen. Skulle dock rekomendera B4204T, 160 hkr, mycket bättre potential för trimning och med systern B4194T ifall du skulle vilja ha lite mer effekt i framtiden. Mvh Pär Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.