Jump to content

Röd lampa modell lysa starkt till oljetryck?


AD7

Recommended Posts

Har en liten plupp till oljetryckslampa och jag vill byta till något med LED

som lyser riktigt starkt så det finns en chans att det ska synas.

Vad finns det som lyser riktigt bra?

En röd och en orange är jag på jakt efter.

Den jag har idag är en lite rackare som denna.

473789-56330-20.jpg

Strobe av något slag kanske?

ux_a13101800ux0238_ux_c.jpg

Nått sådant här? Vet inte var jag får tag på något liknande som inte kostar 700kr

PMPSOLOPWL-29K_.jpg

Denna vet jag inte hur starkt den kan tänkas lysa men utseendet verkar ok.

wholesale-dropshipping-ultra-bright-led-cm269rk-red-tail-light-warning-lamp-dc-12v-car-led-light-bulbs-car-lights.jpg

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Blev en beställning. Hoppas att den aldrig behöver användas :)

Link to comment
Share on other sites

*Vid starkt solljus så är alla lampor svåra att se i öppen bil tycker jag. Jag gjorde så att om oljetrycket går under nånstans 2,5-3 bar, minns inte exakt. Men då stannar motorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag satte en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Miniblinkers-2-st-82338/ på fästet till Brooklandsrutan framför föraren. För att fästa den på rutfästets fot använde jag en dylik http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorklammer-869010/

Nu borde jag ju haft en bild men det har jag tyvärr inte. Eftersom den är väldigt liten så märk den knappt och det ser helt ok ut. Dock har väl inte alla Brooklandsrutor på sina bilar..... :unsure:/>

Lampan hamnar direkt i synfältet men utan att störa sikten, effekten blir ungefär som i en "head up display". Lyser mycket starkt, dock inte rött utan orange. Ska mycket till att man missar den vilket kanske kan hända om man har en lampa som sitter på instrumentbrädan.

Thomas lösning är ju inte dum. Är det likadant vid uppstart? Att den inte startar förrän tillräckligt tryck uppnåtts?

Link to comment
Share on other sites

*Vid starkt solljus så är alla lampor svåra att se i öppen bil tycker jag. Jag gjorde så att om oljetrycket går under nånstans 2,5-3 bar, minns inte exakt. Men då stannar motorn.

Saab motorn har ju detta tryck på tomgång :lol:/> och då startar ju inte ens bilen :prop:/> .

Oljelampan tänds vid 0,3-0,5 bar och det funkar hur bra som helst.

Biltilverkarna kör ju med detta tryck i dom flesta bilar och vid testkörning så kör man utav tusan

hårt (var med några ggr på kullen med saabs testgubbar vid hårdkörning) :racesmile:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Precis. jag har en justerbar Mocal kontakt och vid start så bryggar jag förbi den och jag har en tomgång på 1050-1100 rpm och har då 4,8 bar vid 90 grader på oljan. Jag har haft 130 grader nångång och bibehållt oljetryck. Jag skulle då inte vilja belasta en motor som har 0,3-0,5 bars oljetryck. Jag vet att oljetrycket är till för att transportera fram oljan till lagerställen och tryckarna men det måste vara ett bättre flöde på oljan ju högre man varvar motorn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...