Frena Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Hej, Försöker få till handbromsen på min bil. Har Volvobakaxel och 740 OK. Behöver lite inspirationsbilder på era arrangemang för att få till det. Både spak och bak på axeln. Någon som kan bidra? Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Kolla mina byggtrådar om cealmseven och cealmseven v8 där finns bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Kolla mina byggtrådar om cealmseven och cealmseven v8 där finns bilder Kollar Calle! tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 (edited) jag anv en 850 spak som jag gjorde mycket smalare så den fick plats mellan rören i kardantunnel. sen köpte jag vanliga handbroms virar o kapade av i rätt längd, gjorde nya stopp på den med hjälp av en 8mm stång som jag borrade hål i för vajern o så pressade jag ihop den med en press & det höll över besiktningen iallafall :)/> det håller fortfarande Edited March 15, 2014 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Finns lite bilder i min byggtråd. Består av standardvajrar där spakvajern är kortad och går in på andra sidan på spaken för att vinna frigång mot kardan. Fästet på bakaxeln är köpt på biltema och avsett för 740axeln då dessa ofta rostar bort. Bultas dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Hur har ni gjort med wiren förbi diffklumpen? Jag har dragit den genom en hemmagjord "omlänkare" i nylonplast som jag är osäker på funktionen hos. Får sämre handbromsverkan på höger och misstänker att wiren inte kasar som den ska. Hur ser det ut original? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 ---- Hur ser det ut original? --- På ungefär samma sätt som du har på bilden. 740 handbromsen är ett under av enkelhet, kanske inte så snygg men ingen behöver ju titta på den det räcker om den fungerar och det gör den. Till och med riktigt bra. Jag piffade upp min högra wire med lite bensinslang som skavskydd. Tog en bensinslang och en kniv och var väldigt försiktig så de bara blev slangen som skars upp i längsled. Så krängde jag på slangen där diffklumpen låg emot och vid högra dämparfastet där det skavde lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Så original ligger wiren emot diffhuset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Nästintill emot. Det sitter en lite plåtbricka med någon sorts nylonbussning som alltid går sönder om man försöker röra den. Wiren går 1mm eller kanske 3mm från diffhuset. När bussningen gått sönder så låter man wiren löpa fritt och bara klär den med en bensinslang. Så skulle jag göra på den 740 som jag har hemma, eller har kanske redan gjort så förresten. Finns bilder på bensinslangskavskyddet i mina CealmSeven och CealmSeven V8 trådar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Jag har den fasta varianten på mothåll. Kan ju vara så enkelt att det är bristen på justering som gjorde att höger sida tog sämre. Chansade och köpte justerbara till Volvo S60 gen1 på Skruvat. Ser ut att passa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Vad kostade justeraren på Skruvat? Denna firma har många bra saker för Volvo. http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/15087/55-handbroms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 http://www.skruvat.se/Justeringskit-handbroms-P87318.aspx 63:- styck och 29:- i frakt. :thumbsup: Fick dem på två dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 24, 2014 Author Share Posted March 24, 2014 Får ta o köpa justerskruvarna. Måste få till själva spaken först. Får inte riktigt "justermuttera" att sitta fast i min konstruktion, men det löser sig nog till helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 En liten bearbetning av handbromsbacken krävdes. Understa original, översta bearbetad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Väcker liv i tråden igen. Har inte köpt skruvarna Rikard tipsat om ännu. Behöver få klart i mekanismen först. Sitter det rätt såhär? Höger tar extremt kass, medan vänster tar riktigt bra. Ser det rätt ut? Inga hänvisningar till trådar som är 30 sidor långa TACK! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Se till så att ringen sitter i mitten och att den faktiskt drar båda sidor lika hårt. gör dom det så är det isåfall fel vid bromsarna. Drar dom inte lika så är felet vid häverten på bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 I mitten? Hur menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Är wiren dragen rätt i min bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Gick ut och tog två bilder på en fungerande handbroms. En sak som jag ser på din bild är att fästet eller mothållet har du satt väldigt nära diffklumpen. Det skall sitta på samma ställe som originalet gör annars får du nog med automatik problem med wire och höljets längd. Innerwiren drar i vänster handbroms och höljet indirekt eller direkt kanske man skall säga drar i höger handbroms. En enkel och smart konstruktion och effektiv också. Några bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Tack Calle! Klockrena bilder! Tur det är en helgdag kvar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Precis så jag menade som Calle gjort på bilderna. Tyvär är inte min monteratd än så kan inte ta några kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.