Jump to content

GAZ dämpare - trasig?


Frena

Recommended Posts

Hej,

Fick backning på min högra bakdämpare vid SFRO1. Besiktningsmannen tyckte den återgick lite för sakta. Jag tittade lite på den i helgen och tog loss fjädern. När man satte dämparen i mjukaste läget så kunde man utan problem trycka in den och dra ut den med handkraft. Skall den åka ut av sig själv eller det skall bara ske när den är fjäderpåverkad? Förstår att den itne skall åka ut av någon våldsam kraft, men skall den "smyga" ut av sig själv eller stanna i ett läge?

De är vad jag vet aldrig använda, så kan det vara så att de legat för länge? Finns det någon som renoverar/fräschar upp stötdämpare?

Link to comment
Share on other sites

Låter konstigt att återgången skulle vara för långsam om du utan problem kan dra ut den med handkraft.

Dämparen ska inte åka ut av sig själv. (Har haft dämpare liggande ihoptryckta i år utan att de åkt ut :-))

Har dämparna legat länge brukar det hjälpa att motionera dom.

Har du känt på hjulupphängningen utan dämparen monterad, den går kanske trögt/kärvar, därav den långsamma återgången?

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Det är ju ingen gasdämpare så därför ska den stå där du ställer den när du inte har fjädern på.

Kan ju vara som Jonas påpekade att du ha något i hjulupphängningen som kärvar,fjädern är så starkt

att den ska dra ut kolvstången relativt snabbt (om du har justerbar rebound så går den fort ut vid

utskruvad justering)

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Motionerat dämparen lite nu, något bättre nu. Monterat den i bilen och skall om någon vecka när chassit är rullande, testa att gunga bilen. Det slog mig dock att kolven är helt torr, skall man sätta någon form av smörjmedel på den? Isf vad?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så, fått bilen på hjul nu. Precis som någon sa så måste det varit något som satt i kläm tidigare, för nu funkar dämpningen kanon!

Case closed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...