mhafdell Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Eftersom valet fallit på en sierrakklump så är min fråga om man ska använda orginalspindlar eller saab 900? Från vilken årsmodell passar 900ans? 900ans spindlar är ju rörliga? hur får man i så fall fast dom på ett säkert sätt? mvh morgan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Det enklaste är ju att använda alla delarna från samma bil, som man vet passar ihop.... Eller finns det någon speciell anledning till att du vill använda Saab spindlar bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhafdell Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Det enklaste är ju att använda alla delarna från samma bil, som man vet passar ihop.... Eller finns det någon speciell anledning till att du vill använda Saab spindlar bak? När man läser lite i forumet så använder många 900 nav, men vet inte vilken årsmodell eller varför det skulle va bättre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Grejen är ju att det inte finns några egentliga spindlar att ta från Sierran. Det är en stor "semi trailing arm" som lagerhållaren till navet sitter skruvat i. Du får ta naven och lagerhållaren och svetsa ihop egna spindlar. Så fördelen med og900-spindlarna är ju att man borde kunna använda dem som de är. Du behöver bara ett extra stag för att fixera styrningen i spindeln, som du är inne på. Jag vet att spindlarna ser lite olika ut på olika årsmodeller, men det borde inte spela någon roll om du ändå ska göra bärarmarna själv så de passar. Det viktigaste är ju bultdelningen som blev 4*108 1987. Samtidigt flyttade handbromsen bak, på tidigare bilar verkade handbromsen fram på flytande ok. Däremot vet jag inte om drivaxlarna är samma på alla modeller. Det borde ju vara den kritiska punkten om de ska funka med Sierradiffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhafdell Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Vart fäster man det extra staget någonstans? det måste ju lixom följa med spindeln när det ska fjädra. Grejen är ju att det inte finns några egentliga spindlar att ta från Sierran. Det är en stor "semi trailing arm" som lagerhållaren till navet sitter skruvat i. Du får ta naven och lagerhållaren och svetsa ihop egna spindlar. Så fördelen med og900-spindlarna är ju att man borde kunna använda dem som de är. Du behöver bara ett extra stag för att fixera styrningen i spindeln, som du är inne på. Jag vet att spindlarna ser lite olika ut på olika årsmodeller, men det borde inte spela någon roll om du ändå ska göra bärarmarna själv så de passar. Det viktigaste är ju bultdelningen som blev 4*108 1987. Samtidigt flyttade handbromsen bak, på tidigare bilar verkade handbromsen fram på flytande ok. Däremot vet jag inte om drivaxlarna är samma på alla modeller. Det borde ju vara den kritiska punkten om de ska funka med Sierradiffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 4x108 och P bromsen bak kom på 1988 års modeller på 900. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Vart fäster man det extra staget någonstans? det måste ju lixom följa med spindeln när det ska fjädra. I styrarmen på spindeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Då kan du enkelt justera toe :prop:/> Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Om man använder en "styrbarspindel" bak får man egentligen en multilink upphängning. Man får behandla den på samma sätt som en framvagn med bumpsteer, drop, ... Det är mer komplicerat än våra framvagnar på grund av alla lastförhållandena från de drivande hjulen. Det krävs att man tänker till på riktigt för att man inte skall hamna i problem och bakvagnen börjar "styra". Det finns många exempel på sportvagnar som göra exakt det här: Nissan GT-R(aktivt system), Mazda Miata(passivt) och nya Porsche 911(aktivt system) är några av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhafdell Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 i styrarmen fattade jag men vart fäster man lämpligast den andra änden? :) I styrarmen på spindeln. Då kan du enkelt justera toe :prop:/>/> Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.