Martin Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 I och med att jag byggt ett helt nytt grenrör till min SAAB-motor så kommer originalrören för olja och vatten inte passa. Går det att kapa rören på lämpliga ställen och "patcha" ihop dem med gummislang eller skall man ta kostnaden och få gjort skräddarsydda omspunna slangar? Jag antar att rören är ganska tunna så det kanske blir svårt att spänna fast gummislang utan att deformera rören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Jag har gjort så på båda vattenrören. Funkat i 200 hårda mil i alla fall. Oljeröret ersatte jag med stålomspunnen slang från Hydroskand. Vi har ju bra rabatt där (om man är betalande medlem i Locostsweden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Vill man lyxa till det finns banjokopplingar speciellt för slang: http://www.ebay.com/itm/Turbo-Water-Coolant-Banjo-Pipe-M14x1-5mm-Garrett-GT-Mitsubishi-/161218423714?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item25895deba2&vxp=mtr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Tackar! Ger mig ju flera alternativ. Har inte kollat exakt var rören/slangarna skall dras än men tror att det är dragningen som får bestämma lösningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Tänk bara på att oljetillförsel bör vara banjo ej slangklämma ,just för risken att en slangklämma kan släppa och med oljetryck så pumpar det ut mkt väldigt fort, många minns nog kullen för 2 år sedan på locostträffen :prop:/> . Samtidigt vill du ju inte skada din motor genom att tömma den på olja innan du märker det. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Tänk bara på att oljetillförsel bör vara banjo ej slangklämma ,just för risken att en slangklämma kan släppa och med oljetryck så pumpar det ut mkt väldigt fort, många minns nog kullen för 2 år sedan på locostträffen :prop:/>/> . Samtidigt vill du ju inte skada din motor genom att tömma den på olja innan du märker det. Jörgen B OK, så att skaffa en slang från tex hydroskand men banjo mot turbon och vad det nu skall vara i andra ändan (banjo även där antar jag) är att rekommendera. Olja ut går ju redan i en gummislang klämd på ett rör så där har man ju inte mycket till val (gummislang in i motorn och rör ut från turbon). I mitt fall där jag lyft upp turbon, väldigt likt vad du har fast jag har min vänd åt andra hållet (original), så blir det nog rör ut ur turbon -> gummirör -> skarvrör -> gummirör i motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 ...och med oljetryck så pumpar det ut mkt väldigt fort... Jo tack, en slang till en av mina oljekylare sprack. 8 liter olja på grenröret på nolltid, tur ingen låg bakom i det molnet. Martin, du kan kombinera slang med rör utan klämmor. Ta en slangkoppling för hydraulik och svetsa ihop med ditt rör så kan du låta tex hydroscand krimpa fast slangen. Det ger dig en säker skarv. Jag gjorde nästan så med mitt haveri. Ändarna är bockade rör med slang mellan. Detta hände precis innan midsommar och orginalslang fanns inte i Sverige så istället för att vänta på att få hem det kapade jag bort hylsorna och satte på ny slang och nya hylsor som en hydraulikfirma sen krimpte ihop åt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Olja till turbon är en väldigt viktig slang (som ovanstående kan vittna om). Banjo i båda ändarna blir perfekt, är ju så original. Hydroscand gjorde min. Med rabatten blev det 352:-. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Hade tänkt låta Hydroskand göra mina slangar till oljekyl när jag väl lurat ut var den skall sitta och vad infästningen blir vid filtret (har inte skaffat nytt filter ännu och skall inte använda original från 9000) . Är ju bara att ha dem till att göra tre istället för två slangar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Härifrån och några inlägg framåt står om mina oljekylslangar från Hydroscand: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=125168 Original oljekyl från saab. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 9000 oljekyl är ju billiga på skroten sen så är dom mycket effektiva, men det finns ju snyggare att titta på :prop:/> Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Jag köpte rör och bajo på Hydroscand och bockade. Funkar bra men bockningen är svår då det måste vara exakt passform, pressade slangar ger ju en större flexibilitet. Är väl bara vinkeln att se upp med för att vrida slangen kan bli svårt. Nästa gång blir det slang :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 9000 oljekyl är ju billiga på skroten sen så är dom mycket effektiva, men det finns ju snyggare att titta på /> Jörgen B Har kvar kylen från bilen jag tog isär. Det är en packningsfråga för mig. Passar den så finns det ingen anledning att skaffa ny. Jag köpte rör och bajo på Hydroscand och bockade. Funkar bra men bockningen är svår då det måste vara exakt passform, pressade slangar ger ju en större flexibilitet. Är väl bara vinkeln att se upp med för att vrida slangen kan bli svårt. Nästa gång blir det slang Visste jag inte ens fanns som alternativ. Kommer troligen inte gå den vägen dock. Blir nog fult som stryk om jag skall ge mig på att bocka rör (alla misslyckade bockningar som ger kompenserande bockningar på andra ställen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Kör med pressade rostrrfia slangar ,det är säkert och snyggt, du har det igen senare :)/> Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.