Jump to content

Olje/vatten-slang till turbo?


Martin

Recommended Posts

I och med att jag byggt ett helt nytt grenrör till min SAAB-motor så kommer originalrören för olja och vatten inte passa.

Går det att kapa rören på lämpliga ställen och "patcha" ihop dem med gummislang eller skall man ta kostnaden och få gjort skräddarsydda omspunna slangar? Jag antar att rören är ganska tunna så det kanske blir svårt att spänna fast gummislang utan att deformera rören.

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på att oljetillförsel bör vara banjo ej slangklämma ,just för risken att en slangklämma

kan släppa och med oljetryck så pumpar det ut mkt väldigt fort, många minns nog kullen för 2 år sedan

på locostträffen :prop:/> .

Samtidigt vill du ju inte skada din motor genom att tömma den på olja innan du märker det.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på att oljetillförsel bör vara banjo ej slangklämma ,just för risken att en slangklämma

kan släppa och med oljetryck så pumpar det ut mkt väldigt fort, många minns nog kullen för 2 år sedan

på locostträffen :prop:/>/> .

Samtidigt vill du ju inte skada din motor genom att tömma den på olja innan du märker det.

Jörgen B

OK, så att skaffa en slang från tex hydroskand men banjo mot turbon och vad det nu skall vara i andra ändan (banjo även där antar jag) är att rekommendera. Olja ut går ju redan i en gummislang klämd på ett rör så där har man ju inte mycket till val (gummislang in i motorn och rör ut från turbon). I mitt fall där jag lyft upp turbon, väldigt likt vad du har fast jag har min vänd åt andra hållet (original), så blir det nog rör ut ur turbon -> gummirör -> skarvrör -> gummirör i motorn.

Link to comment
Share on other sites

...och med oljetryck så pumpar det ut mkt väldigt fort...

Jo tack, en slang till en av mina oljekylare sprack. 8 liter olja på grenröret på nolltid, tur ingen låg bakom i det molnet.

Martin, du kan kombinera slang med rör utan klämmor. Ta en slangkoppling för hydraulik och svetsa ihop med ditt rör så kan du låta tex hydroscand krimpa fast slangen. Det ger dig en säker skarv.

Jag gjorde nästan så med mitt haveri. Ändarna är bockade rör med slang mellan. Detta hände precis innan midsommar och orginalslang fanns inte i Sverige så istället för att vänta på att få hem det kapade jag bort hylsorna och satte på ny slang och nya hylsor som en hydraulikfirma sen krimpte ihop åt mig.

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt låta Hydroskand göra mina slangar till oljekyl när jag väl lurat ut var den skall sitta och vad infästningen blir vid filtret (har inte skaffat nytt filter ännu och skall inte använda original från 9000) . Är ju bara att ha dem till att göra tre istället för två slangar.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte rör och bajo på Hydroscand och bockade. Funkar bra men bockningen är svår då det måste vara exakt passform, pressade slangar ger ju en större flexibilitet. Är väl bara vinkeln att se upp med för att vrida slangen kan bli svårt. Nästa gång blir det slang :)

Link to comment
Share on other sites

9000 oljekyl är ju billiga på skroten sen så är dom mycket effektiva, men det finns ju snyggare att titta på prop.gif/>

Jörgen B

Har kvar kylen från bilen jag tog isär. Det är en packningsfråga för mig. Passar den så finns det ingen anledning att skaffa ny.

Jag köpte rör och bajo på Hydroscand och bockade. Funkar bra men bockningen är svår då det måste vara exakt passform, pressade slangar ger ju en större flexibilitet. Är väl bara vinkeln att se upp med för att vrida slangen kan bli svårt. Nästa gång blir det slang smile.gif

Visste jag inte ens fanns som alternativ. Kommer troligen inte gå den vägen dock. Blir nog fult som stryk om jag skall ge mig på att bocka rör (alla misslyckade bockningar som ger kompenserande bockningar på andra ställen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...