M_Starken Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 (edited) Hej Håller så smått på att återuppta byggandet efter en lång paus. Håller på att byta styrspindlar från Taunus till Miata vilket inte var helt "bara att". Nu till frågan: Vad får begränsa fjädringsvägen? Frågan kom då vi testade ändläget med nya styrspindlarna monterade. Just nu är det den undre spindelleden som sätter stopp för hur långt ut bilen fjädrar. Är det ok? Det finns ju inga belastningar då och det kommer bara inträffa när bilen lättar eller lyfts. Begränsningen kommer i att spindeln inte går att vinkla mer (vilket behövs för mer fjädringsväg) i utfjädrat läge. Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får jag ta till paint :prop: Edited December 26, 2013 by M_Starken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 (edited) Fast det blir väl inte så bra. Mina begränsningar är inom hela fjädringsrörelsen dvs full bump och drop är det endast dämparen som "går i botten" eller "toppen". För bump så finns förvisso ett litet "mjukstopp" med dämpargummi som gör att det inte blir helstumt. I drop däremot hänger hjulet. Alla leder har sina stopp "efter" att dämparen stoppat så det blir inget mekaniskt ledstopp någonstans. Edited December 26, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Leden får absolut inte vara stoppet. Fjädringsvägen måste begränsas av något annat, vanligtvis stötdämparen. Man vill inte att nedre spindelleden ska brytas ur skålen vid fel tillfälle. Dessutom godkänner inte SFRO att en led stoppar fjädringsrörelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Starken Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 Då är det som jag misstänkte mer att bygga om. Den undre går att justera och få till men den övre blir problem i stället :( Tack för svaren. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Hu blir det om du helt enkelt bara byter plats på höger och vänster övre bärarm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Starken Posted December 28, 2013 Author Share Posted December 28, 2013 Christer: Är inte helt på det klara hur det skulle förändra ändläget på dämparen. Jag kan få till frädringsvägen om jag justerar negativ chamber. :prop: Blir troligen att byta övre spindelleden även om jag skulle vilja slippa. Det som skulle lösa problemet utan att byta något mer är att flytta dämparfästena så dämparen inte "bottnar" lika långt ned. Ska läsa lite mer i SFRO-handboken innan jag ger mig på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Jag tänkte bara på rörelsereserven i övre leden, om vinkeln tillåter mer rörelse om du byter plats på bärarmarna, eller om det blir sämre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.