Jump to content

Begränsning frädringsväg


M_Starken

Recommended Posts

Hej

Håller så smått på att återuppta byggandet efter en lång paus.

Håller på att byta styrspindlar från Taunus till Miata vilket inte var helt "bara att".

Nu till frågan:

Vad får begränsa fjädringsvägen?

Frågan kom då vi testade ändläget med nya styrspindlarna monterade. Just nu är det den undre spindelleden

som sätter stopp för hur långt ut bilen fjädrar. Är det ok? Det finns ju inga belastningar då och det

kommer bara inträffa när bilen lättar eller lyfts. Begränsningen kommer i att spindeln inte går att vinkla

mer (vilket behövs för mer fjädringsväg) i utfjädrat läge.

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får jag ta till paint :prop:

Edited by M_Starken
Link to comment
Share on other sites

Fast det blir väl inte så bra. Mina begränsningar är inom hela fjädringsrörelsen dvs full bump och drop är det endast dämparen som "går i botten" eller "toppen". För bump så finns förvisso ett litet "mjukstopp" med dämpargummi som gör att det inte blir helstumt. I drop däremot hänger hjulet.

Alla leder har sina stopp "efter" att dämparen stoppat så det blir inget mekaniskt ledstopp någonstans.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Leden får absolut inte vara stoppet. Fjädringsvägen måste begränsas av något annat, vanligtvis stötdämparen. Man vill inte att nedre spindelleden ska brytas ur skålen vid fel tillfälle. Dessutom godkänner inte SFRO att en led stoppar fjädringsrörelsen.

Link to comment
Share on other sites

Christer: Är inte helt på det klara hur det skulle förändra ändläget på dämparen.

Jag kan få till frädringsvägen om jag justerar negativ chamber. :prop:

Blir troligen att byta övre spindelleden även om jag skulle vilja slippa.

Det som skulle lösa problemet utan att byta något mer är att flytta dämparfästena

så dämparen inte "bottnar" lika långt ned. Ska läsa lite mer i SFRO-handboken innan

jag ger mig på detta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...