Karl-arne Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Börjar bli ännu mer osäker på fjäderlängd och hårdhet när jag sökt på nätet. Kan nån förklara på ett rimligt sätt hur man räknar fram detta. Bak kommer jag ha 13":s dämpare för max rörelse och körhöjden ska bli 11". Tyngden på bakhjulet kommer att hamna på c:a 240 kg om jag inte räknat fel. Eftersom denna bilen troligen uteslutande kommer att gå på väg,vill jag inte ha för hård fjädring, utan mer komfort, så hur räknar jag? Spelar vinkeln på dämparen nån roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Finns det på detta forum, med så mycket kunskap och tekniker, ingen som har räknat på dämpare? Har alla bara gissat eller chansat och beställt grejor? Kanske nån som kan tipsa om bok eller webbsida som är fattningsbar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Tror de flesta kör på vad andra har. Våra bilar är ju ganska lika. Leta upp någon med ungefär samma bil som du och kopiera :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 (edited) Skicka mig ett pm med din mejladress så skall jag scanna in sidor från böckerna "How to build & modify sportscar & Kitcar Suspension & Brakes" samt ett kapitel från "Competition car suspension". Det finns en del bra tips på dessa sidor. Men precis som Rickard skriver så har jag också fått testa mig fram - 3 uppsättningar fjädrar till bakaxeln. Edited December 2, 2013 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Jag Tittade också runt länge och pratade med lite folk Min uppfattning var att många kör med runt 13-14" och 300fram och 200 bak. Men även har jag sett att många tycker det blir lite väl mjukt. Jag valde därför 350 och 250 på de jag beställde. Jag har varken räknat eller kollat jätte noga. Däremot pratat med några samt även firman i England som tog fram dem och de trodde att jag låg ganska bra till med vad jag tänkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 325 lbs fram och 180 lbs bak har jag. Mina bakdämpare sitter helt lodrätt. Är dina dämpare vinklade behövs hårdare fjädrar. Känns ok. Men något mjukt bak när jag har tung passagerare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Flikar in en fråga då tråden också handlar om det. Fjäderlängd? Jag upplever att jag har fjädertallriken ganska långt uppskruvad. Om jag köper andra fjädrar, ska jag passa på att ta lite längre än de jag har? Eller hur resonerar man kring fjäderlängd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 (edited) Flikar in en fråga då tråden också handlar om det. Fjäderlängd? Jag upplever att jag har fjädertallriken ganska långt uppskruvad. Om jag köper andra fjädrar, ska jag passa på att ta lite längre än de jag har? Eller hur resonerar man kring fjäderlängd? Mina dämpare bak är vinklade och jag tror att jag har 500 lbs på dem nu, har haft 250 och 400 men det var för mjukt. Jag har rorty IRS och dämparna är bara 8 tum kenneth Edited December 2, 2013 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Här är ett par excel filer som jag använde när jag beräknade fjädrarna. Det blir något att börja med sedan får man nog ev köpa andra fjädrar när bilen är klar när man vet vikt och har provkört. http://healey.pmtekn...ator%20rev3.xls http://healey.pmtekn...nsion/mcalc.xls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 (edited) Tackar för alla inlägg. Kom precis hem så jag har inte hunnit gå igenom allt än. Min bil kommer att vara tyngre än en vanlig 7:a p.g.a. karossen + lite extra kraftig ram, uppskattningsvis + 300 kg. Problemet för mig är att jag måste få rätt ride hight.Ni som har t.ex, 250 lb fjädrar, kan ni uppskatta om eller hur mycket kompressionen är i cm när ni sänker ner bilen och belastar fjädern? Edited December 2, 2013 by Karl-arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.