Jump to content

Fjäderlängd och hårdhet på coilover


Karl-arne

Recommended Posts

Börjar bli ännu mer osäker på fjäderlängd och hårdhet när jag sökt på nätet. Kan nån förklara på ett rimligt sätt hur man räknar fram detta. Bak kommer jag ha 13":s dämpare för max rörelse och körhöjden ska bli 11". Tyngden på bakhjulet kommer att hamna på c:a 240 kg om jag inte räknat fel. Eftersom denna bilen troligen uteslutande kommer att gå på väg,vill jag inte ha för hård fjädring, utan mer komfort, så hur räknar jag? Spelar vinkeln på dämparen nån roll?

Link to comment
Share on other sites

Finns det på detta forum, med så mycket kunskap och tekniker, ingen som har räknat på dämpare? Har alla bara gissat eller chansat och beställt grejor? Kanske nån som kan tipsa om bok eller webbsida som är fattningsbar?

Link to comment
Share on other sites

Skicka mig ett pm med din mejladress så skall jag scanna in sidor från böckerna "How to build & modify sportscar & Kitcar Suspension & Brakes" samt ett kapitel från "Competition car suspension". Det finns en del bra tips på dessa sidor. Men precis som Rickard skriver så har jag också fått testa mig fram - 3 uppsättningar fjädrar till bakaxeln.

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Jag Tittade också runt länge och pratade med lite folk

Min uppfattning var att många kör med runt 13-14" och 300fram och 200 bak. Men även har jag sett att många tycker det blir lite väl mjukt. Jag valde därför 350 och 250 på de jag beställde.

Jag har varken räknat eller kollat jätte noga. Däremot pratat med några samt även firman i England som tog fram dem och de trodde att jag låg ganska bra till med vad jag tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Flikar in en fråga då tråden också handlar om det.

Fjäderlängd?

Jag upplever att jag har fjädertallriken ganska långt uppskruvad.

Om jag köper andra fjädrar, ska jag passa på att ta lite längre än de jag har?

Eller hur resonerar man kring fjäderlängd?

Link to comment
Share on other sites

Flikar in en fråga då tråden också handlar om det.

Fjäderlängd?

Jag upplever att jag har fjädertallriken ganska långt uppskruvad.

Om jag köper andra fjädrar, ska jag passa på att ta lite längre än de jag har?

Eller hur resonerar man kring fjäderlängd?

Mina dämpare bak är vinklade och jag tror att jag har 500 lbs på dem nu, har haft 250 och 400 men det var för mjukt.

Jag har rorty IRS och dämparna är bara 8 tum

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla inlägg. Kom precis hem så jag har inte hunnit gå igenom allt än. Min bil kommer att vara tyngre än en vanlig 7:a p.g.a. karossen + lite extra kraftig ram, uppskattningsvis + 300 kg. Problemet för mig är att jag måste få rätt ride hight.Ni som har t.ex, 250 lb fjädrar, kan ni uppskatta om eller hur mycket kompressionen är i cm när ni sänker ner bilen och belastar fjädern?

Edited by Karl-arne
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...