Jump to content

Kan man korta av en Typ9-låda?

Matts

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle behöva korta av min typ9-låda på något sätt... Helst den bakre delen, som sitter mellan själva växellådan och kardan.

-Den delen är ju jättelång!

"Långdelen", som jag skulle vilja ha kortare, är bultad mot lådan och ser ut att gå att skruva bort? Kan man ersätta den med någon eftermarknadsdel, eller liknande, eller kan man göra på något annat sätt?

Delen innehåller bl.a länkage för växelspaken mot lådan och backljuskontakten, förutom att utgående axel, mot kardan också måste kortas...

Men den kanske går att byta/dela/dra av?

-Vad säger ni?

Tacksam för svar!

//Matts

Tack för svaret Kenneth!!

OK men jag vill helst behålla min 5 vxl låda, om det går.

Tänkte att det kanske finns någon "ersättningsdel", då dessa lådor/motorer verkar möjliga att optimera/ändra på alla möjliga olika sätt... Många eftermarknadsdelar, eller "fixare" som testat och kommit på andra delar/lösningar som fungerar.

Det mesta verkar finnas uppfunnet och då är det ju dumt att försöka göra samma uppfinning igen.

(Man är ju sällan själv/först om att komma på att det finns ett behov i den här branchen) :hypocrite:/>

//Matts

Jag har sett en del som flyttat fram spaken för att den ska hamna mer rätt i gamla fordar, sprigets mm. Hittade ett exempel på det:

http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=103512&p=1218987&viewfull=1#post1218987

Behöver du verkligen korta hela lådan? Då måste du ha placerat motorn rekordlångt bak! :)

Hej igen och tack för ditt svar/länken Göran!

-Ja, det är lite tight! :huh:/>

Jag hoppades att det fanns att få tag på en färdig lösning, då det känns lite sådär att skära/kapa och försöka svetsa i gjutna aluminiumen. Typ en färdig (kortare) del framtagen, som gick att köpa någonstans...

-Men det verkar det inte göra alltså? :unsure:/>

//Matts

Ställ frågan om detta på Locostbuilders.co.uk

Har inte någon av engelsmännen gjort det, så kan det inte göras :prop:/>/>/>

Vilket härligt svar, engelsmännen testar det mesta. Personligen så har jag tillbringat mängder av timmar på youtube.com. Det jag är mest intresserad av är ryska (russian) DIY. Här kommer ett fantastiskt klipp på en hembyggd helikopter - http://forum.mutleyshangar.com/index.php/topic/9873-diy-russian-helicopters/ . Bilar och traktorer med eller utan band är också en fantastisk upplevelse. Förstår inte ett ord men "alla har mekarkläderna på sig". Skulle vara roligt om man skulle kunna hitta ett forum på ryska byggen - det vore en fördel om den kunde vara på engelska - om det inte finns så räcker det långt med bilder och film.

kenneth

Edited by kengren

Hehe, ja det var coolt!! :lol:

(Både svaret från Jonte, som väl trolien också är sant, men även länken med klippet).

Ingen som sett någon färdig "förkortning" alltså..?

-Synd! :icon_blink:

Tack för de svar som inkommit (hittills, då det sista som överger en ju är hoppet)!

//Matts

Jag har inte sett några färdiga delar. Man kan säkert korta några centimeter genom att kapa och svetsa men är det värt jobbet? Jag skulle kolla om inte en MT-75 med kortat spakställ blir kortare än typ 9, tror det.

Gustaf

Regner med at du har den korte versjonen?

Jeg kjøpte den lange versjonen for å få det til å passe, men endte opp med å korte ned den lange versjonen til normal. Det jeg gjorde var å kutt input shaft. Det vil være mulig å gjøre dette på en vanlig låda også, hvis du kan modifisere cluchhuset, cluch utløser osv.

Det jeg fant ut når jeg jobbet med dette er at det er mulig å kort girkassen også i bak enden, men kun i vexel mekanismen. Jeg tror ikke det går å endre på utgående axel uten at det er store endringer.

Korte ned "vexel rører" har jeg sett noen bilder på.

Jeg endte opp med det motsatte av deg: Lang låda, som jeg kortet ned. Så forlenget jeg vekselmekanismen :) Mye tilpassing...

Forlenger. Kjøpt fra Rally Desing. Meget dårlig kvalitet og masse tilpassing...

20131017_173124_zpsb9f756c7.jpg

Gjore om pelar borren til svarv. Fungerte bra :)

20130927_203847_zpsd52ccfbc.jpg