Jump to content

Backspeglar, konvex eller plan


Wankelsport

Recommended Posts

Är inne på att byta ut backspeglarna på min bil. De är visserligen fullt funktionella men jag tycker personligen inte de är snygga.

Det finns ju speglar med både konvext och plant glas. Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni? Enligt ryktet har det förekommit att någon fått nedslag på bilprovningen när de haft plana, någon som kan bekräfta eller dementera?

Jag är inne på att välja konvext glas. Gillar att se en större yta, även om bilden förvrängs något. Dock funderar jag på om det kanske kan vara en fördel att ha plant glas på förarsidan och konvext enbart på passagerarsidan, detta då man sitter närmare spegeln på förarsidan.

Ser man på utbudet så minskar det om man vill ha konvext glas. Priset ökar också....

Hade gärna haft sidoblinkers i spegeln också men då verkar det bara finnas ett fabrikat att välja på (E-tech). Där blinkersen dessutom inte är E-märkt och såldes inte godkänd ändå (om besiktningsgubben håller sig till reglementet).

Allmäna åsikter, tips och råd mottages.

Link to comment
Share on other sites

Jag har konvexa glas och skulle välja konvexa igen om ja skulle byta speglar. Att bilden är något förvrängd är inget ja tänker på, däremot tror ja du skulle uppleva det konstigt om du har konvex på ena sidan och vanligt på andra.

Det spelar ingen roll för besiktningen om du har konvexa eller platta glas. Däremot måste ytan på glasen vara över en viss gräns oavsett konvex eller rak, tror det är 12 kvadrat centimeter om ja inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag har e-tech (m. blinkers) konvexa och inget som förvränger bilden (enligt mig). Morty besiktade med dessa inbyggda blinkers utan problem, jag chansade inte utan har godkända (billiga små Audi A4 från Biltema) och de i spegeln som komplement. Jag tycker att blinkers (och annat) skall vara snygga men också funktionella...de inbyggda syns inte alls så mycket (inte som de på t.ex. en Volvo) och vill inte gärna bli påkörd pga att dom inte såg att jag skulle svänga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...