Frena Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 Hej, Behöver hjälp av någon att göra mina karossdelar. Har stora alu-plåtar men önskar hjälp av någon som kan detta bättre. Någon som kan göra detta mot ersättning såklart? Quote
Widell Posted September 19, 2013 Posted September 19, 2013 vet inte om jag är rätt man för att säga detta men. va har du för plåt tjocklek ? 1,2 ? Börja med den bakre plåten. Den är en av de svåraste. använd alla fusk du kan & några till. själv anv jag spännband, tvingar, plankor & en plastklubba. det är i radierna det är bökigt de andra är lätt. så frågan är hur du vill ha plåten. i 90graders böjarna i endpartiet. ska de gå rut hela röret eller 2/4 del av röret eller kanske 1/4 del av röret? då löser du det slälv är jag övertygad om. det är bara till att prova. är du inte nöjd med resultatet så sök efter hjälp av nån. sen kanske du vill ha de främre bitarna bockade 90grader med i överkant & underkant det blir så mycket lättare med huven sen om man har den övre i 90 grader. men det fixar nog den lokala plåtfirman mot lite fikabröd. Quote
Frena Posted September 20, 2013 Author Posted September 20, 2013 Jag har funderat på att göra det själv, men jag vill ha hög finish och har jävligt svårt för det där med plåt. En sak som försvårar är att jag har runda rör och inte fyrkantiga. Quote
AndersK Posted September 20, 2013 Posted September 20, 2013 Är det detta du menar med att runda rör försvårar? Eftersom det är aluminium (1,5mm?) du kommer att jobba med så är det inte så svårt att få till en snygg övergång med lite tålamod och försiktighet. Mjuka verktyg är bra som sades tidigare för att inte få märken mn du får vara beredd att fila/slipa/polera lite för att få bra finnish om du skall ha en polerad eller olackad kaross. Börja med att böja plåten så den passar ramen sen knackar du kanten runt röret lite i taget, börja precis där plåten har kontakt med röret och jobba utåt kanten. Starta med de raka delarna först så låser du in hörnet och det blir lite lättare sen. Jag skall kolla ikväll om jag har några bilder liggande på hur man kan knacka ner hörnet om det är så snäv radie att plåten veckar sig. Quote
Frena Posted September 20, 2013 Author Posted September 20, 2013 Precis så som du visar Anders. Vore kalas om du kan hitta lite bilder. Supersnällt! Quote
AndersK Posted September 20, 2013 Posted September 20, 2013 (edited) Det var roligare att gå ut i garaget än att leta bilder så jag tog lite nya istället. Börja som sagt med en plan bit . (Det syns lite märken från krymp-verktyg men en sån skall inte användas, bara en bit som klipptes bort från ett annat projekt) Klämmer fast biten runt en rörböj (35mm), du skall givetvis inte använda svetstänger utan skydd mellan... och klämma över så mycket yta det bara går Börja knacka ner de raka delarna (bara en rak del på min böj). Använd plast, trä eller gummiklubba. Sen är det dags att ge sig på böjen. Använder en rundad plastklubba, känns lättare att tvinga ner plåten och få den att vika upp "ryggar" Nu tänker de flesta som provat detta första gången att nu var det kört med den här biten.... Fortsätt knacka ner så det bildas flera V-formade ryggar. Här skulle det gärna varit en till i det stora mellanrummet, ibland får man hjälpa till och styra så att man får mer veck. Knacka vecken så att det blir ett så skarpt V-som möjligt och jobba utåt i den röda pilens riktning. Där den svarta pilen pekar har det ena vecket knackats ut helt. Forsätt knacka ut vecken,men ha inte för bråttom så de knyter sig då spricker det gärna ....och här tog batteriet slut , fortsättning följer edit 22/9: regnigt idag och laddade batterier så här kommer lite mer Har nu knackat ner alla ryggar och plåten ligger tight mot röret. Planat ut de mesta ojämnheterna med rikthammare och "slapper" Använder de vänstra delen av hammaren i innerkröken. Har slipat till formen på hammaren från en rund modell. Det behövs inga dyra hammare till detta, biltemas set duger bra (lite för mjuka för att göra sånt här i stål däremot.) En "slapper" används för att ge en så stor yta som möjligt när man jämnar ut ojämnheter. Denna har jag gjort av en bit bladfjäder med ett påsvetsat handtag som sedan polerats. När man planat biten kan man färga den med tusch, ett par drag med en pansarfil avslöjar var man har höga och låga punkter. Ville man haft en bit som inte följer röret hela vägen behöver man ett platt mothåll att knacka ut ryggarna mot, alternativt punkta fast en stålplatta som följer rörböjen på insidan. (På bilden har jag plattat ut plåten mot en plan platta) Efter att ha filat ner så att de flesta märken försvunnit är det dags för lite slipapper. Det finns lite märken kvar som visar sig. Dessa är inget problem om man skall lacka, primern tar bort detta men det duger inte om man skall polera. Det finns fortfarande mycket material kvar så det är inget problem att slipa bort de sista märkena (1,5 mm från början) Slipat lite till och polerat. Ingen spegelfinnish än men på god väg. Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Prova på några skrotbitar tills det känns bra innan du ger dig på de skarpa bitarna Edited September 22, 2013 by AndersK Quote
Widell Posted September 20, 2013 Posted September 20, 2013 fyrkantiga rör är ingen utmaning när man ska kapa till de till ramen. Jag har funderat på att göra det själv, men jag vill ha hög finish och har jävligt svårt för det där med plåt. En sak som försvårar är att jag har runda rör och inte fyrkantiga. Quote
kengren Posted September 22, 2013 Posted September 22, 2013 Lagt in lite mer i inlägg nr 6 Jag gillar ditt inlägg - perfekt med bilder och text -FORTSÄTT kenneth Quote
Frena Posted September 23, 2013 Author Posted September 23, 2013 Tack för instruktionerna! Får se om jag vågar ge mig på det! Quote
gka Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 (edited) En "slapper" används för att ge en så stor yta som möjligt när man jämnar ut ojämnheter. Denna har jag gjort av en bit bladfjäder med ett påsvetsat handtag som sedan polerats. Hur gör du med den då? Knackar du med den, eller håller du den mot ämnet med ena handen och knackar med hammaren på baksidan av slappern med den andra? Edit: En riktigt fin lathud detta. :thumbsup: Kanske någon moderator kan bryta ut den från tråden och lägga i en egen tråd under Tips & Tricks-(eller vad det heter)-forumet? Edited September 23, 2013 by gka Quote
AndersK Posted September 23, 2013 Posted September 23, 2013 Man kan använda slappern på båda sätt och den finns i många utföranden. Förr användes de ofta av karossbyggare i fabrikerna, ofta i läderskott trä när de knackade aluminiumkarosser mot jiggarna. En del har yta som en korshuggen fil för att ge märken så att man ser var man träffar. Det fungerar bra på stålplåt om man skall lacka. På aluminium föredrar jag polerade verktyg, då blir ytan polerad automatiskt och man ser bra var man träffar. Fungerar på stål också, dessa detaljer har fått sin yta efter en slapper (lite tyngre än den jag visade tidigare) De är alldeles för små för att släta ut i hjulet och jag har ingen lufthammare så handverktyg är det enda som fungerar. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.