Frena Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 (edited) Hej, Funkar det med standardkoppling utan modifiering med kombinationen Zetec 2 l och Type 9 låda? Nu har jag läst på lite och det skall funka rakt av. Dock rekommenderas att man byter svänghjul till ett från en 1,6/1,8 liters. Hur har folk gjort? Behållt svänghjulet från 2-liters eller bytt? Rekommendationer var man köper till bra pris? Edited September 19, 2013 by Frena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Ja bytte svänghjul men de va på grund av att ja inte fick med någon koppling, å eftersom ja ändå skulle köpa ny koppling så kunde ja lika gärna köpa ett svänghjul på skroten. Svänghjul köpte ja från en 1,8 escort eftersom mondeo 1,8 inte fanns (eller i väldigt små mängder) i sverige. t.ex. denna http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18043350 Koppling köpte ja från engelska ebay, har för mig ja gav 1500:- för den. Om det behövs eller inte, visst det är lite lättare, ska du trimma motorn så kan de vara trevligt att ändå byta svänghjul, men ska du köra med motorn mer eller mindre orginal spelar det ingen större roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Ja bytte svänghjul men de va på grund av att ja inte fick med någon koppling, å eftersom ja ändå skulle köpa ny koppling så kunde ja lika gärna köpa ett svänghjul på skroten. Svänghjul köpte ja från en 1,8 escort eftersom mondeo 1,8 inte fanns (eller i väldigt små mängder) i sverige. t.ex. denna http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18043350 Koppling köpte ja från engelska ebay, har för mig ja gav 1500:- för den. Om det behövs eller inte, visst det är lite lättare, ska du trimma motorn så kan de vara trevligt att ändå byta svänghjul, men ska du köra med motorn mer eller mindre orginal spelar det ingen större roll. Köpte du koppling till Mondeo 1,8 eller till Escort 1,8? Spelar det någon roll? Jag har själv funderat på detta eftersom jag har en Zetec silvertopp-94 och funderar på att byta svänghjul. 1,8-kopplingssatsen verkar vara avsevärt billigare också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted September 20, 2013 Author Share Posted September 20, 2013 Hur har ni gjort med urtrampningslager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Det är ford cortina man ska ha som urtrampningslager. Det jag kör med Startmotor: Sierrans orginal Urtrampningslager: ford cortina Artnummer på ekonomen: Luk 500 0184 10 Koppling: ford mondeo 1,8 Svänghjul: ford escort 1,8 vattenpump: ford escort 1,8 biltema 61-066 Nållager till vevaxeln är ett 21x15mm finns här -> http://www.burtonpower.com/crank-spigot-bearing-21x15mm-fp347.html Vattenpumpen ska/bör du byta också. beror på hur du vill dra multiremen fram på motorn, men vill du ha en sån enkel som möjligt vevaxel>generator>vattenpump så måste du byta vattenpump då den annars kommer gå åt fel håll. Sen ska du ha ett nållager som sitter i vevaxeln som vxl-låde tappen går in i. Allt dubehöver finns att läsa här http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8459&st=0&p=87292&hl=+urtrampningslager%20+zetec&fromsearch=1entry87292 och här http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8796&st=0&p=92590&hl=+urtrampningslager%20+zetec&fromsearch=1entry92590 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 Tack för infon. Om jag struntar i att byta svänghjul funkar följande kombo. 1. Zetec 2,0 med motorkod EDDC 2. Sierrea startmotor 3. Koppling Focus 2,0 4. Urtrampningslager Cortina 5. Nållager som ovan Det bör väl funka? Är så satans dåligt insatt i vilka olika Zetec det finns, blir därför så förvirrande att läsa andra inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Det liknar min kombination, dock så råkar mitt svänghjul ha suttit i en svarv en stund B) så det är något lättare än vad 1.8 väger. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 Tänkte också man kunde göra så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matts Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Bra och informativ tråd! Hoppas ingen misstycker om jag gör ett instick och lånar den fram och tillbaka... :/ -Jag håller med dig Frena, det är en djungel med alla Zetec modellerna. Jag håller på med samma sak som du, att försöka få ihop en Zetec mdd en type 9... Enda skillnaden är att jag har Zetec en 1.8. Min undran just nu är om motorerna är tillräckligt lika, för att listan med delar ovan passar för mitt bygge också? Mvh //Matts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Hej Jag åker en 2 liters silvertop Använder ett billet raceline eller ett Dunnell modifierat svänghjul ca 5,5 kg Dessa är anpassade för Pinto koppling och tryckplatta Fördelen är att kopplingen är 216 mm Organisk koppling och standard tryckplatta passar mig bra, 225 hästar och 226 Nm, har dock pajat 2 kopplingar nu, har ännu inte kollat den senaste Använder S2000 sprängkåpa (se Burton power) i aluminium, den har möjlighet för startmotor på bägge sidor ock Wirekoppling eller hydaulisk / Bengt Metz Bra och informativ tråd! Hoppas ingen misstycker om jag gör ett instick och lånar den fram och tillbaka... :/ -Jag håller med dig Frena, det är en djungel med alla Zetec modellerna. Jag håller på med samma sak som du, att försöka få ihop en Zetec mdd en type 9... Enda skillnaden är att jag har Zetec en 1.8. Min undran just nu är om motorerna är tillräckligt lika, för att listan med delar ovan passar för mitt bygge också? Mvh //Matts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Jag kör med Sierrans startmotor men jag behövde göra en distans på 14mm för att kuggarna skulle hamna rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Hägglund Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Hej Är kommer lite tips från England. Bra info tyckte jag när jag byggde ihop min Zetec 2,0 och typ 9 låda. Titta under dokument då hittar du massa data och under Zetec så väljer du The Zetec och Zetec Resources. Hoppas det är till hjälp Jonas Hägglund http://www.zetec-cat.co.uk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.