gka Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Jag hade nog skippat spärren. Therealpinto rekommenderade i en annan tråd att steloperera växellänkageuppängningen också. Sen tror jag som Thomas att du nog får problem med läckage om du behåller täckbrickan gjord av skärbräda. Och det är ett tråkigt ställe att få läckage på. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 (edited) Nu har jag tagit "Thomas" och "gka":s synpunkter ad notam och bytt ut luckan av skärbrädan mot en av aluminium, 3 mm ur ett flygplan! Ny packning kompletterad med ett tunt lager blå motorsilicon. Har sökt inlägget där "therealpinto" skrev om "steloperation" av backväxelspärr - någon som vet var jag hittar inlägget? Edited September 22, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 Läste någonstans på forumet att man måste ha backspärr, skulle vara ett krav vid besiktning. Jag har aldrig hört talas om detta. Någon som vet vad som gäller? Att fordonet ska kunna backas är ett krav men backspärr....? I VVFS 2003:22 34 kap,§5 står: "Växel- och tillsatsväxelreglage skall vara så placerade och anordnade, att de kan användas bekvämt, lätt och säkert. Osv..." Kan det vara tolkningen av "säkert" som föranleder ev krav på backspärr? Jag tvivlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Läste någonstans på forumet att man måste ha backspärr, skulle vara ett krav vid besiktning. Är inte det att en bil med automatlåda inte skall gå att starta med backen i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 (edited) Låter rimligt. Vid en hastig genomläsning av VVFS 2003:22 kan jag inte finna att det står något om automatlåda. Iofs kan regelverket ha ändrats men jag finner det osannolikt att "backspärr" skulle föreskrivas för manuell vx-låda. Edited September 21, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 (edited) Jag kan inte hitta inlägget igen, men jag hittade detta: http://www.rhocar.org/index.php?showtopic=25167 Och sista inlägget här: http://www.fordclubsweden.se/forum/archive/index.php/t-10289.html Köpe: http://www.kitspares.co.uk/shop/item.php?product=8901 Edited September 21, 2013 by gka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 22, 2013 Author Share Posted September 22, 2013 (edited) Tack "gka" för länkarna. Gick med i klubben för första länken för att kunna titta på bilderna(krävde medlemskap). Just nu ser det ut som att det blir en egentillverkad växelkonsoll som kan ses på bilden i "super7":s inlägg ovan. den konsollen ger en ytterligare smalare låda, då kanske den går in i kardantunneln utan ombyggnad.......... om inte Murphy´s law tar över! Spaken blir nog "stelopererad". Utan all hjälp från forummedlemmarna riskerar "göraomandet" bli omfattande......... och svärandet! Ni är guld värda! Edited September 22, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 VVFS 2003:22 upphör att gälla 20131201 och ersätts av TSFS 2013:63 TSFS 2013:63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 22, 2013 Author Share Posted September 22, 2013 Läser i TFS 2013:63: Av 2 kap. 6 § fordonsförordningen (2009:211) följer att anordningar som är avsedda för manövrering av ett motordrivet fordon eller i övrigt för att användas av föraren under färd ska vara inrättade och placerade så, att förväxling undviks och föraren lätt kan komma åt dem utan att trafiksäkerheten eftersätts. OBS!Denna författning har ännu inte trätt i kraft. Ska nog ringa Bilprovningen i morgon för att höra om backspärr måste finnas som indikerades i ett tidigare inlägg på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Idag har jag beställt oljetätningar till in- och utgående axlarna på MT75-lådan samt stödlager (sitter i vevaxeln) från http://www.bearingkits.co.uk/ Pris inkl leveranskostnader 21,62 pund (hur i helve... får man pundtecken?) Om oljetätningarna behöver bytas vet jag inte men betraktar bytet som ett perverst nöje! Stödlagret behövs eftersom motorn satt på en automatlåda. Antas Växlare, ej SJ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Ctrl + Alt + 3 eller Alt Gr + 3 Som @ fast med trean istället för tvåan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Åh herregud, det är okänd kunskap för en analog gubbe! Det hade varit enklare att rita ett pundtecken på bildskärmen med en tuschpenna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Annars får du leta upp det här och kopiera http://www.asciitabell.se/ :) £££££££££££££££££££££££££££££££££££ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Annars får du leta upp det här och kopiera http://www.asciitabell.se/ :)/> £££££££££££££££££££££££££££££££££££ Tack, där blev mitt konto rejält påfyllt med pund! Med så många kan jag handla mycket!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Ska nog ringa Bilprovningen i morgon för att höra om backspärr måste finnas som indikerades i ett tidigare inlägg på forumet. Som av en tillfällighet så var jag på besiktningen idag ;) Volvon gick igenom UA, passade på att fråga om backspärr det var inget dom hört talas om men däremot så skall en automatlåde bil inte gå att starta med växeln i. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Bra att du frågade om detta! Då utgår jag från att det inte behövs backspärr. Idag har jag demonterat växelspakskonsollen för att, efter inspiration av dina bilder, göra något liknande. Men hur i helve... får man lös växelspaken från konsollen???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 Idag fick jag brev från Drottningen av UK. Trots mitt eländiga hälsotillstånd under påverkan av feberdimmor kunde jag inte låta bli att öppna försändelsen. Brevet innehöll packboxar och stödlager till MT75-växellådan - (h)julafton! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts