Jump to content

Möjliggöra toe in justering Miata bakre upright


Siduna

Recommended Posts

Lurar på justeringsmöjlighet av toe in i bakre spindel/upright, se bilder. Överväger en principlösning enligt nedan. Dock avser jag att vid (1) svarva POM-bussningar, ev även vid (2). (3) och (4) blir ledlager. Axelcentrum är i stort sett i linje med övre lagringen och lagring (4). I övre lagringen blir det ledlager GE 16 ES (håldiam 16, max statisk radiell belastning 106kN och 21,2kN dynamiskt), lagringarna i listan i bilden stämmer alltså inte. Då jag har bromsskivorna och oken monterade centralt kommer inte denna last att gå via uprightsen/spindlarna bak.

Pushrod till dämparna har jag tänkt infästade (ledlager) i (5)-området.

Kommentarer och förslag mottages tacksamt!! Hör av er om ni inte fattar hur jag menar, börjar bli lite akut i "projektplanen" att lösa detta... :(/>

post-4839-0-50570300-1375978593_thumb.jpg

post-4839-0-58422200-1375978601_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar okej fast jag skulle ju hellre se lite eftergivliga bussningar vid 1. Polyuretan typ.

Lagring 2 bör vara stabil och den ska väl bara behöva leda när man justerar. Ofta använder man en "clevis" där med skruv som låser ihop leden när man justerat klart.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för kloka svar Gustav!

Hur pass eftergivliga bör bussningarna vid (1) vara? Inte lika mjuka som original hoppas jag!?

Någon som kan peka mig vidare till vettig "clevis-lösning"?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker själv att polyuretan av den "normala" hårdhet man hittar i köpta bussningar brukar vara ganska lagom. Är de designade för en bil på typ 1300 kg så blir det ju stummare i en Locost som väger drygt hälften.

Jag har haft svårt att hitta lagerhållna clevis eller gafflar med "känd" hållfasthet, men jag har inte letat så mycket.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Då pushroden till dämparna ligger i stort sett i linje med den motsatta infästningen (som ligger i stort sett i lodlinjen av drivaxel och övre lagringen) kanske inte "gaffeldelen" är allt för utsatt för belastningar, i alla fall inte från fjädringsrörelser. Belastningarna torde mer komma i axiell riktning och då behöver man inte använda värsta verktygsmaterialet? Med samma flytlast som i rören i A-armarna bör man vara "hemma"?

Edited by Siduna
Link to comment
Share on other sites

Ja, har man egenskaper motsvarande bärarmsrören räcker det nog. Men de jag hittade hade väldigt lite data, fast jag letade inte så mycket heller.

Gaffeln ska ju hålla emot så hjulet inte svänger, det blir ändå rätt rejäla laster vid kurvtagning men lasten kommer ju rakt mot gaffeln så det är väl ganska fördelaktigt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...