Jump to content

Placering av lysen


chrilla

Recommended Posts

Ja, det är gemensamma EU-regler så det är samma (även om frontbilden var så liten att det är svårt att se).

I Sverige har vi inte krav på dimbakljus.

Gustaf

Aj då, la visst in fel bild...

post-4829-13721457580393_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

F.A.Q sju rader ner i längen finns en Länk till VVFS 2003:22

Där finns alla mått och siktvinklar så du lätt kan jämföra med din ritning / skiss. Du hittar allt under rubriken Belysning. VVFS 2003:22 tar också upp vad som är krav och vad som är option mm.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om dessa positioner av lysen och blinkers även gäller i Sverige?

post-4829-13721422311988_thumb.jpg

post-4829-13721422474744_thumb.jpg

Hej!

Tänk speciellt på blinkersen. Den får inte sitta innanför din huvudstrålkastare, och den måste vara synlig i 45 graders vinkel vilket gör det svårt att montera enligt bilden när det börjar handla om att praktiskt få till allting.

En bättre(?) placering (inte lika snygg dock?) är enligt caterhammodellen där man har blinkersen sitter under strålkastaren, kräver dock att du förlänger den utåt ca 15cm om du inte vill ha lika höga strålkastare som caterham (sitter blinkersen för lågt kommer övre delen av noskonen att skymma av den så du inte får 45 grader åt sidan), också en fråga om smak.

Mvh

Thomas, som fick göra om sin blinkersmontering "några" gånger innan det blev riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas!

Plötsligt blev det inte lika lätt att få till det snyggt, och jag som har gått och köpt snygga Rizoma blinkers och allt.

Får bli en variant till bes. tror jag...

Link to comment
Share on other sites

--- Var står dett att blinkers inte får vara innanför huvudstrålkastare ---

Belysningsplaceringen beskrivs med "cm-gränser i bilens olika plan och siktvinklar" då behöver man inte skriva "får inte". Det ger sig självt, det är inte förbjudet att placera blinkersen innanför strålkastaren men bilbyggaren måste klara angivna "cm-gränser och siktvinklar".

I praktiken får man nog höja upp hel- och halvljus till maxhöjden eller i alla fall bra högt och även höja placeringen på blinkersen. Med dessa (konstiga) justeringar så kommer man nog klara att ha blinkersen "bakom" strålkastarna.

Sedan är regelverket så finurligt så den konstruktionen som behövs för att klara belysningen formellt enligt ovan kommer inte tillåtas pga det som står i VVFS 2003:22 6 Kap 6§ och 7§.

Framblinkers är svårtplacerade och många av våra bilar borde inte blivit godkända om reglerna tillämpats. En kanske till och med två bilar vet jag att det är så för jag är "bekant med" bilbyggaren. Dessa bilar klarade cm-gränserna utan problem men inte fullt ut siktvinklarna till sista graden. Inte så mycket som skiljer men VVFS 2003:22 bygger på principen "rätt eller fel" fast tillämpningen vid tex regbes är inte alltid "rätt eller fel". Där kan "tillräckligt rätt" bli "rätt" eller så tycker man bara att det "ser rätt ut".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...