Martin Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Jag behöver en kollapsbar del som påminner om den till Volvo 240 men med andra splines/ändar. Har någon ett tips på några bra alternativ? Jag behöver sätta en knut i ena ändan så den behöver splines eller dubbel D i den ändan. Andra ändan skall jag sätta en "muff" från Borgeson för att förlänga den med hjälp av en dubbel D stång. Volvo 240 har 3/4-48 i båda ändar och givetvis finns det ingen muff som tar detta och går ihop med dubbel D. Annars hade den varit perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Jag behöver en kollapsbar del som påminner om den till Volvo 240 men med andra splines/ändar. Har någon ett tips på några bra alternativ? Jag behöver sätta en knut i ena ändan så den behöver splines eller dubbel D i den ändan. Andra ändan skall jag sätta en "muff" från Borgeson för att förlänga den med hjälp av en dubbel D stång. Volvo 240 har 3/4-48 i båda ändar och givetvis finns det ingen muff som tar detta och går ihop med dubbel D. Annars hade den varit perfekt. Här kommer en amerikansk sida som säljer "styrgrejor" - kanske inte i billigaste laget men de har ett stort sortiment http://www.flamingriver.com/ kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 (edited) Opel Ascona/Manta/kadett t.ex. har DD och jag tror Volvo 360 med. Edited June 24, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 Thomas: Den från Opel är rund i ena ändan eller? Det duger tyvärr inte för mitt koncept där jag vill slippa svetsa. En kollapsbar del med splines/dubbel D i båda ändar är min drömlösning. Jag har surfat runt en del och inte hittat nångon så det kanske inte finns (mer än Volvo 240 som ju tyvärr inte fungerar). Min plan B håller ännu men då med en knut extra som jag gärna sluppit då den inte fyller någon funktion annat än att koppla ihop två stänger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 kan du rita upp hur du menar? Kadett E rattstång har kollaps och D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 ASCII-art for the win! Detta är vad jag söker: DDKKKKDD Detta är vad jag tror kadetten är (observera att jag bara tolkat bilder, har aldrig sett någon på riktigt): DDKKKKOO D = dubbel D och O är rundstång. K är den kollapsbara delen. D hade även kunnat vara S = splines som det är på Volvo 240: SSKKKKSS På Volvo 240 är Splines dock 3/4-48 vilket det inte finns skruvförband för. Min slutgiltiga lösning startar vid styrväxeln med: En knut 9/16-36 -> DD Kollapsbar del med DD i var ända Skruvförband med DD i var ända DD stång som jag kapar till rätt längd Knut DD -> 9/16-36 Rattaxeln i min Westfield DD i ovan beskrivning kan vara olika splines utom den stång som jag kapar till som "måste" vara en DD-stång. Skälet till att jag inte vill ha rundstång är att då måste jag svetsa men splines eller DD fungerar med skruvförband. Blev det tydligare? Kanske bara rörde ihop saker. I så fall får jag ordna en mer visuell beskrivning. Det är alltid svårt att få ned i ord något man själv har väldigt klart i huvudet utan att förenkla så att det blir obegripligt för andra som missar halva tankegången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siduna Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Tror det finns en Dolly med DD.... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 --- I så fall får jag ordna en mer visuell beskrivning --- En bild är aldrig fel. Även handritade bilder är ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 (edited) Inkluderad bild illustrera vad jag vill uppnå. Ni får ursäkta att det sitter delar som inte passar till applikationen. Främst hylsnyckeldelarna 1: Styrväxeln bor här 2: Nedre knut (den från Volvo 240 passar men är onödigt klumpig) 3: Kollapsbar del (från Volvo 240) 4: Skruvförband (har inte hittat något som passar Volvo och inte behöver svetsas mot skaftet (5)) 5: Skaft för förlängning (dubbel D eller splines i ändarna) 6: Övre knut (nej, den från SAAB passar ej) 7: Övre styrstång 8: Här sitter ratten 9: Bara för att visa en annan kollapsbar del (SAAB 9000). Denna kan jag ej använda då knuten ej passar mot styrväxeln (den tar nog i ramen också). Nu tror jag det hela blivit like akademiskt då jag insett att det inte finns många alternativ på skruvförbandet. Nästan alla har splines/dubbel D i ena ändan och skall svetsas på 3/4 rör i andra. I och med att de bara är 5 cm långa är jag osäker på att de ens går att svetsa enligt SFROs normer då man bara får 2.5 cm på sig att göra minst 3 pluggsvetsar. Givetvis kan jag sätta en knut istället för skruvförband och då vet jag precis vilka delar jag skall ha men jag får en knut i onödan. Det jag letar efter är alltså olika kombinationer av delarna 3/4/5 som ger mig ett rakt skaft mellan 2 och 6 utan att behöva göra massa fabrikation och/eller svetsning. Har dock numera en känsla av att det nog är svårt att hitta dessa delar. Edited June 29, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.