Jump to content

Önskar tips om kollapsbar del


Martin

Recommended Posts

Jag behöver en kollapsbar del som påminner om den till Volvo 240 men med andra splines/ändar.

Har någon ett tips på några bra alternativ?

Jag behöver sätta en knut i ena ändan så den behöver splines eller dubbel D i den ändan. Andra ändan skall jag sätta en "muff" från Borgeson för att förlänga den med hjälp av en dubbel D stång. Volvo 240 har 3/4-48 i båda ändar och givetvis finns det ingen muff som tar detta och går ihop med dubbel D. Annars hade den varit perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver en kollapsbar del som påminner om den till Volvo 240 men med andra splines/ändar.

Har någon ett tips på några bra alternativ?

Jag behöver sätta en knut i ena ändan så den behöver splines eller dubbel D i den ändan. Andra ändan skall jag sätta en "muff" från Borgeson för att förlänga den med hjälp av en dubbel D stång. Volvo 240 har 3/4-48 i båda ändar och givetvis finns det ingen muff som tar detta och går ihop med dubbel D. Annars hade den varit perfekt.

Här kommer en amerikansk sida som säljer "styrgrejor" - kanske inte i billigaste laget men de har ett stort sortiment http://www.flamingriver.com/

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Den från Opel är rund i ena ändan eller? Det duger tyvärr inte för mitt koncept där jag vill slippa svetsa.

En kollapsbar del med splines/dubbel D i båda ändar är min drömlösning. Jag har surfat runt en del och inte hittat nångon så det kanske inte finns (mer än Volvo 240 som ju tyvärr inte fungerar).

Min plan B håller ännu men då med en knut extra som jag gärna sluppit då den inte fyller någon funktion annat än att koppla ihop två stänger.

Link to comment
Share on other sites

ASCII-art for the win!

Detta är vad jag söker:

DDKKKKDD

Detta är vad jag tror kadetten är (observera att jag bara tolkat bilder, har aldrig sett någon på riktigt):

DDKKKKOO

D = dubbel D och O är rundstång. K är den kollapsbara delen.

D hade även kunnat vara S = splines som det är på Volvo 240:

SSKKKKSS

På Volvo 240 är Splines dock 3/4-48 vilket det inte finns skruvförband för.

Min slutgiltiga lösning startar vid styrväxeln med:

En knut 9/16-36 -> DD

Kollapsbar del med DD i var ända

Skruvförband med DD i var ända

DD stång som jag kapar till rätt längd

Knut DD -> 9/16-36

Rattaxeln i min Westfield

DD i ovan beskrivning kan vara olika splines utom den stång som jag kapar till som "måste" vara en DD-stång.

Skälet till att jag inte vill ha rundstång är att då måste jag svetsa men splines eller DD fungerar med skruvförband.

Blev det tydligare? Kanske bara rörde ihop saker. I så fall får jag ordna en mer visuell beskrivning. Det är alltid svårt att få ned i ord något man själv har väldigt klart i huvudet utan att förenkla så att det blir obegripligt för andra som missar halva tankegången.

Link to comment
Share on other sites

Inkluderad bild illustrera vad jag vill uppnå. Ni får ursäkta att det sitter delar som inte passar till applikationen. Främst hylsnyckeldelarna smile.gif

1: Styrväxeln bor här

2: Nedre knut (den från Volvo 240 passar men är onödigt klumpig)

3: Kollapsbar del (från Volvo 240)

4: Skruvförband (har inte hittat något som passar Volvo och inte behöver svetsas mot skaftet (5))

5: Skaft för förlängning (dubbel D eller splines i ändarna)

6: Övre knut (nej, den från SAAB passar ej)

7: Övre styrstång

8: Här sitter ratten

9: Bara för att visa en annan kollapsbar del (SAAB 9000). Denna kan jag ej använda då knuten ej passar mot styrväxeln (den tar nog i ramen också).

Nu tror jag det hela blivit like akademiskt då jag insett att det inte finns många alternativ på skruvförbandet. Nästan alla har splines/dubbel D i ena ändan och skall svetsas på 3/4 rör i andra. I och med att de bara är 5 cm långa är jag osäker på att de ens går att svetsa enligt SFROs normer då man bara får 2.5 cm på sig att göra minst 3 pluggsvetsar.

Givetvis kan jag sätta en knut istället för skruvförband och då vet jag precis vilka delar jag skall ha men jag får en knut i onödan.

Det jag letar efter är alltså olika kombinationer av delarna 3/4/5 som ger mig ett rakt skaft mellan 2 och 6 utan att behöva göra massa fabrikation och/eller svetsning. Har dock numera en känsla av att det nog är svårt att hitta dessa delar.

post-142-0-64909700-1372505013_thumb.jpg

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...