Martin Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Har en lösning på hur jag vill göra min styrning som innefattar 3 knutar. Har inte pratat med SFRO om denna ännu men rätt säker på att den är ok. Insåg dock att jag skulle kunna göra en lösning med 2 knutar om jag bara kan förlänga en kollapsbar enhet. Har försökt forska i ämnet men detta verkar vara en av de största djunglerna i ett bilbygge. Vet att det finns en del från Opel/Astra (om man lyckas hitta rätt) som går att skarva. Annars känner jag inte till några. Då kom jag på att borgeson har skarvdelar. Då undrar man ju snabbt om dessa är godkända? Min initiala gissning är nej men samtidigt fungerar de ju exakt likadant som en knut som ju är ok att använda. Då skulle man tex kunna använda kollapsbar det från en 240 och förlänga den (bortsett från att det givetvis inte fanns någon sådan skarvdel som hade 3/4-48 och 3/4-DD). Vet någon om dessa går att använda för skarvning av styrstång? Det är dessa jag menar: http://www.borgeson.com/xcart/home.php?cat=35&sort=orderby&sort_direction=0&page=1 Följdfråga: Klarar jag mig utan ett stödjande lager om jag bara har två knutar? Känns som det inte skulle behövas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Har en lösning på hur jag vill göra min styrning som innefattar 3 knutar. Har inte pratat med SFRO om denna ännu men rätt säker på att den är ok. Insåg dock att jag skulle kunna göra en lösning med 2 knutar om jag bara kan förlänga en kollapsbar enhet. Har försökt forska i ämnet men detta verkar vara en av de största djunglerna i ett bilbygge. Vet att det finns en del från Opel/Astra (om man lyckas hitta rätt) som går att skarva. Annars känner jag inte till några. Då kom jag på att borgeson har skarvdelar. Då undrar man ju snabbt om dessa är godkända? Min initiala gissning är nej men samtidigt fungerar de ju exakt likadant som en knut som ju är ok att använda. Då skulle man tex kunna använda kollapsbar det från en 240 och förlänga den (bortsett från att det givetvis inte fanns någon sådan skarvdel som hade 3/4-48 och 3/4-DD). Vet någon om dessa går att använda för skarvning av styrstång? Det är dessa jag menar: http://www.borgeson.com/xcart/home.php?cat=35&sort=orderby&sort_direction=0&page=1 Följdfråga: Klarar jag mig utan ett stödjande lager om jag bara har två knutar? Känns som det inte skulle behövas. Har du fler än en knut så måste du ha stödjande lager kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 (edited) --- en av de största djunglerna i ett bilbygge --- Konstruktionen av en komplett rattstång är inte svår men det som kan vara svårt är att rattstången bedöms olika i landet. Antal knutar är en variant på olikheter i bedömning. Max tre knutar är det som kan gälla likväl finns det bilar med fler än tre knutar. Det finns bilar jag känner till som hade fyra knutar och fick bakslag och bilar med fyra knutar som fick ett ok för sin konstruktion. Det är nästintill omöjligt för mig eller någon annan att råda. Ibland inte ens om man följer röda SFRO boken sid 52. Man kan läsa i två trådar, en bil som numera är reggad och en som är på väg mot reggning noterar att båda bilarna fick göra om sina rattstänger. Skulle däremot dessa två bilar bytt SFRO besiktare med varandra så hade ingen av den behövt göra om rattstången. Spännande! Martin, svaret om "rattstångsdjungeln" handlar inte om det är svårt eller om det finns tämligen exakta riktlinjer i röda SFRO boken, djungeln handlar om tillämpningen. Rådet är att innan du börjar välja allt för mycket stäm av dina tankar och förslag med din SFRO-besiktare så du vet exakt var han står om en "korrekt rattstång". Sedan kommer det lätta, att bygga. Edited June 23, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 (edited) Tackar! Kenneth: Synd att det behövdes ett lager även om man går ned till två knutar men det kanske behövs. Inte uppenbart för mig varför men hjärnan är inte alltid med när man skall tänka i 3 dimensioner. (behövs väl bara ett lager med 3 knutar och det blir ju samma?) Cealm: Var väl i princip det jag menade med djungel. Plus att jag anser att det är "svårt" att få till en fungerande konstruktion med delar som är enkelt tillgängliga. Får bli ett snack med besiktningsman. Edited June 23, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Två knutar funkar utan lager. Funkar ju som på en bil med en hel kardanaxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Jag ser inget problem med att använda "couplers" om de bara har rätt passning mot axlarna och skruvarna som håller dem är låsta på lämpligt sätt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Tack för det Gustaf! Skall dubbelkolla även med Ludde, som jag kommer använda som besiktningsman, men det känns ju som att det blir precis samma som att stoppa in en knut med skillnaden att denna inte "flexar". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.