Jump to content

Borgesons "couplers" för skarvning av styrstång?


Martin

Recommended Posts

Har en lösning på hur jag vill göra min styrning som innefattar 3 knutar. Har inte pratat med SFRO om denna ännu men rätt säker på att den är ok.

Insåg dock att jag skulle kunna göra en lösning med 2 knutar om jag bara kan förlänga en kollapsbar enhet.

Har försökt forska i ämnet men detta verkar vara en av de största djunglerna i ett bilbygge. Vet att det finns en del från Opel/Astra (om man lyckas hitta rätt) som går att skarva. Annars känner jag inte till några.

Då kom jag på att borgeson har skarvdelar. Då undrar man ju snabbt om dessa är godkända? Min initiala gissning är nej men samtidigt fungerar de ju exakt likadant som en knut som ju är ok att använda. Då skulle man tex kunna använda kollapsbar det från en 240 och förlänga den (bortsett från att det givetvis inte fanns någon sådan skarvdel som hade 3/4-48 och 3/4-DD).

Vet någon om dessa går att använda för skarvning av styrstång?

Det är dessa jag menar:

http://www.borgeson.com/xcart/home.php?cat=35&sort=orderby&sort_direction=0&page=1

Följdfråga:

Klarar jag mig utan ett stödjande lager om jag bara har två knutar? Känns som det inte skulle behövas.

Link to comment
Share on other sites

Har en lösning på hur jag vill göra min styrning som innefattar 3 knutar. Har inte pratat med SFRO om denna ännu men rätt säker på att den är ok.

Insåg dock att jag skulle kunna göra en lösning med 2 knutar om jag bara kan förlänga en kollapsbar enhet.

Har försökt forska i ämnet men detta verkar vara en av de största djunglerna i ett bilbygge. Vet att det finns en del från Opel/Astra (om man lyckas hitta rätt) som går att skarva. Annars känner jag inte till några.

Då kom jag på att borgeson har skarvdelar. Då undrar man ju snabbt om dessa är godkända? Min initiala gissning är nej men samtidigt fungerar de ju exakt likadant som en knut som ju är ok att använda. Då skulle man tex kunna använda kollapsbar det från en 240 och förlänga den (bortsett från att det givetvis inte fanns någon sådan skarvdel som hade 3/4-48 och 3/4-DD).

Vet någon om dessa går att använda för skarvning av styrstång?

Det är dessa jag menar:

http://www.borgeson.com/xcart/home.php?cat=35&sort=orderby&sort_direction=0&page=1

Följdfråga:

Klarar jag mig utan ett stödjande lager om jag bara har två knutar? Känns som det inte skulle behövas.

Har du fler än en knut så måste du ha stödjande lager

kenneth

Link to comment
Share on other sites

--- en av de största djunglerna i ett bilbygge ---

Konstruktionen av en komplett rattstång är inte svår men det som kan vara svårt är att rattstången bedöms olika i landet. Antal knutar är en variant på olikheter i bedömning. Max tre knutar är det som kan gälla likväl finns det bilar med fler än tre knutar. Det finns bilar jag känner till som hade fyra knutar och fick bakslag och bilar med fyra knutar som fick ett ok för sin konstruktion.

Det är nästintill omöjligt för mig eller någon annan att råda. Ibland inte ens om man följer röda SFRO boken sid 52. Man kan läsa i två trådar, en bil som numera är reggad och en som är på väg mot reggning noterar att båda bilarna fick göra om sina rattstänger. Skulle däremot dessa två bilar bytt SFRO besiktare med varandra så hade ingen av den behövt göra om rattstången. Spännande!

Martin, svaret om "rattstångsdjungeln" handlar inte om det är svårt eller om det finns tämligen exakta riktlinjer i röda SFRO boken, djungeln handlar om tillämpningen.

Rådet är att innan du börjar välja allt för mycket stäm av dina tankar och förslag med din SFRO-besiktare så du vet exakt var han står om en "korrekt rattstång".

Sedan kommer det lätta, att bygga.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Kenneth: Synd att det behövdes ett lager även om man går ned till två knutar men det kanske behövs. Inte uppenbart för mig varför men hjärnan är inte alltid med när man skall tänka i 3 dimensioner. (behövs väl bara ett lager med 3 knutar och det blir ju samma?)

Cealm: Var väl i princip det jag menade med djungel. Plus att jag anser att det är "svårt" att få till en fungerande konstruktion med delar som är enkelt tillgängliga.

Får bli ett snack med besiktningsman.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Tack för det Gustaf!

Skall dubbelkolla även med Ludde, som jag kommer använda som besiktningsman, men det känns ju som att det blir precis samma som att stoppa in en knut med skillnaden att denna inte "flexar".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...