Jump to content

Ett par frågor om montering bromsok


Martin

Recommended Posts

Har Wilwood bromsok med adaptrar från Rally Design. Adaptrarna är inte helt hundra måste jag säga.

Om jag inte gör någonting så går oket precis i skivan på yttersidan. Måste alltså få ut adaptern lite mot skivan.

Är det ok att bara stoppa brickor emellan?

Måste oket sitta exakt centrerat över skivan? Eller finns det viss "självjustering" inbyggt i oket så det kan sitta med lite offset?

[Edit] Detta är för en Westfield. Har inte kollat främre oken ännu, detta gäller de bakre oken.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Antar att du har Powerlite med handbroms? Dvs samma som jag och troligen samma problem :)

Jag har satt en bricka för att få ut oket radiellt. Fick även slipa lite på up-righten för att få bra anliggning.

Fram (med mina Midilite) så är det en adapter + distanser och egentligen tycker jag dessa är förkastliga och tror att det hade varit mycket bättre att göra en ny adapter utan dessa distanser då jag inbillar mig att det blir en viss rörelse i dessa som gör att det blir bromsskrik.

Dock blir dom nog ganska dyra att tillverka då jag måste anlita någon med fräs så har inte kollat vidare.

Så kvaliteten på dessa adapters är väl så där....

Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke,

Låter som de ändrat lite på kiten för det du säger om bakre kitet (som ju borde vara samma som ditt) stämmer inte exakt för mig. Däremot rimmar det bra med vad du säger om främre. Möjligen tog jag fel monteringskit /eller så har de skickat två av samma), får dubbelkolla. Låter som brickor inte är idealt men att jag kan börja med det.

Link to comment
Share on other sites

Illustrerar hur "snett" det kom. Klarar bromsen själv att justera detta eller skall jag se till att få ut oket lite så det blir centrerat över skivan?

Efter detta vart jag rätt förvånad när främre kitet passade perfekt utan någon justering alls.

post-142-0-42986200-1372006451_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar Gustaf!

Eventuellt gör jag i så fall en hel bit av en alu-plåt att stoppa emellan. Känns lite mer stabilt än brickor även om jag tror att det är mer känsla än verklig funktion :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...