jol Posted July 5, 2013 Posted July 5, 2013 Här är det skillnad på smal klack och bred klack http://1-ps.googleusercontent.com/x/forums.hybridz.org/i10.photobucket.com/albums/a150/jornsb/xedis6ew-1.gif.pagespeed.ic.PEKnc3FeKG.png Tips till nästa gång ;) https://www.google.se/search?um=1&safe=off&hl=sv&biw=1461&bih=871&tbm=isch&sa=1&q=edis6+pinout+coil&oq=edis6+pinout+coil&gs_l=img.3...1101.1101.0.4735.1.1.0.0.0.0.39.39.1.1.0....0...1c.1.19.img.Qt-EBWF8AJI#imgdii=_ En till tydlig bild http://myweb.tiscali.co.uk/tlweb/gt6/repmod/modifications/eng_images/coil_order_v2.jpg Quote
Antas Posted July 5, 2013 Author Posted July 5, 2013 Djä... va bra! Tydligare kan det inte bli. Vad vore livet utan detta forums medlemmar. Tack. Antas Quote
kengren Posted July 5, 2013 Posted July 5, 2013 Djä... va bra! Tydligare kan det inte bli. Vad vore livet utan detta forums medlemmar. Tack. Antas Peter - mycket fina länkar.... kenneth Quote
therealpinto Posted July 6, 2013 Posted July 6, 2013 Den fyrpoliga kontakten är ju till tändspolen och den innehåller bara spänningsmatningen till spolen (stift 4) och triggeranslutningarna till respektive spolpar(1, 2 och 3). Kontaktstyckena är som sagt normalt sett numrerade, åtminstone i en ände (dvs man ser "1" eller "4" och sedan är det bara att räkna). "Mojängen" har jag inte sett förut, det ser ut som något som går att ta loss. Det kan vara ett uttag för att läsa tändsignal till ettans cylinder (för typ stroboskoplampa). Gustaf Quote
Antas Posted July 6, 2013 Author Posted July 6, 2013 Den grå delen i mojängen går att ta loss (se bild). Förefaller som att det enl ditt antagande är något som kan kopplas in där. Har mätt från kontaktstycket över "mojängen" till kabeländen och det är kontakt hela vägen. Mojängen sitter på 3:e kabeln på kontaktstycket (SAW). Den kabeln borde inte beröra min Megasquirt eftersom jag knappast kommer att använda MS3. Kan du förtydliga "* kör du inte MS3 med MS3X-kortet gäller lite andra saker" i ditt tidigare inlägg? Såvitt jag förstår behöver jag inte stiften 1, 2 och 3. När det gäller numrering av stiften upptäckte jag märkningen "PIN 1" på modulen - inte på kontaktstycket. Ytterligare fråga: är VR-givaren polberoende? Tack till alla för att jag får "lufta" min okunskap med er. Juridik är en baggis jämfört med ström som far härs och tvärs genom tråden! Tecknar Antas i ett soligt Luleå som vanligt utom när det regnar. Quote
Krolleg Posted July 6, 2013 Posted July 6, 2013 Japp VR sensorn har poler. Jag gjorde ett test genom att medvetet löda om kablarna och på så vis polvända VR sensorn in i mitt MS. Motorn startade lika lätt och gick lika fint på tomgång. Däremot va det omöjligt att få den att varva över 1500 RPM så även om du kopplar den fel så borde du som i mitt fall kunna starta motorn utan problem. Quote
jol Posted July 6, 2013 Posted July 6, 2013 Och skärmen till vr-givaren ska sitta ihop med jord i ENA änden, obs. Quote
Antas Posted July 6, 2013 Author Posted July 6, 2013 Då dyker nästa fråga upp som ett brev på posten! Skärm saknas på EDIS6-modulen som levererades från England. Hur gör man en skärm? Lindar man alu-folie runt kablarna som kopplas till jord eller......? Går det med aluminiserad tape? I Bibeln står "av jord är du kommen av jord....osv" Antas Oreligiös. Quote
Antas Posted July 6, 2013 Author Posted July 6, 2013 (edited) Inlägget blev dubblerat av någon anledning. Provar att ta bort innehållet på det ena. Edited July 6, 2013 by Antas Quote
therealpinto Posted July 7, 2013 Posted July 7, 2013 Hur blev det nu, vilket MS köpte du? Både PIP och SAW behöver anslutas (annars får MS ingen varvtalssignal, annars vet inte EDIS-modulen när det ska tända), men det ska göras på olika sätt beroende på om man kör MS3 med MS3x-kommunikationskortet, eller inte - eller MS1. "Mojängen" på SAW-kabeln är nog bara att lämna som den är. Om den går att ta loss så är det ett sätt att få tändningen att ge ett fast tändläge på 10 grader, som är EDIS-modulens baständning. Det man gör genom att ta ur mojängen är att koppla ur SAW, vilket betyder att EDIS-modulen inte får någon signal om önskat tändläge från styrboxen. Det är ett behändigt sätt att kolla att allt är kopplat rätt. EDIS-kablaget du har på bilden på förra sidan har skärm, en kort stump där det är kapat. För att skärma det nya du gör, så kan du linda alufolie eller alutejp runt. Den skärmen jordas då i ena änden av kablaget. Gustaf Quote
Antas Posted July 8, 2013 Author Posted July 8, 2013 Har nu "lusläst" alla inlägg och övriga länkar och tror att jag har blivit lite klokare - men det kan också vara en överskattning av egen förmåga! Beställningen har inte gjorts än men torde nog ske snart. Någon brådska har jag inte, tänkte köra på en ny "Eriksgata" genom Konungariket i aug med gamla motorn som jag vet fungerar utmärkt. Slutmålet är Blekinge till min lillasyster (hon som broderade märket i skinnet i stolarna), tänker där plocka upp MT75 vx-lådan som jag har hos sign "gka". Har på känn att den vx-lådan är något bredare än nuvarande typ 9-låda. Sannolikt måste främre delen av kardantunneln breddas något. Var ikväll ute och körde en kortare "nöjestur" runt stan med Rörhögen. Blir fortfarande fascinerad av den uppmärksamhet som bilen väcker överallt, många har roligt åt regnummret EGO-XXX! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.