svinto Posted June 6, 2013 Posted June 6, 2013 Jag har en liten fundering... Hur många hästar behövs det under huven för att köra 200 km/h i våra bilar egentligen? Jag kan inte varva ur på femman, men det kanske inte är så konstigt... Quote
DomiSeven Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 (edited) Jag har aldrig kört fortare än 160 med sjuan tror jag Men utväxling och toppfart kan du räkna ut med appen i min signatur, det finns även Excell-dokument länkade här i forumet nånstans. Hur långt kommer du där, på pappret? Det kanske inte var det du ville ha som svar men det är vad jag kan bidra med. Edited June 7, 2013 by DomiSeven Quote
svinto Posted June 7, 2013 Author Posted June 7, 2013 På pappret gör jag 188 vid 5000 varv på femman, men det tar stopp lite innan dess. Quote
Olofson Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 (edited) Jag kommer över 200 på Anderstorp, och gjorde det även med den gamla motorn. Då är det dock fortfarande acceleration - men det är bäst att bromsa i det läget om man inte vill hamna i Gislaved. ;)/> Har sett 220 på mätaren, men den verkar balla ur över 200 så jag ska kolla motorvarvet i loggarna och räkna på det istället... Tidigare motor: 2.5l Duratec V6, 170 hp. Nuvarande motor: Jaguar AJ-V6 3.0, 240 hp. Effekterna är originalsiffror. Har inte bromsat, så jag vet inte vad jag får ut med extraktorrör + trattar. När jag varvar ut (7000) på 5:an så hamnar jag på ca 5800 rpm på 6:an. (Låda från Honda S2000; väldigt tätstegad för en gatbilslåda.) 5000 låter lite lågt om det inte är en stor och/eller överladdad motor... Vad är det för motor du kör med? Har du vindruta på bilen? Lösa skärmar eller "vingar" fram? Förtydligande: Ska du ha högsta möjliga toppfart, bortsett från acceleration, så gäller det att pricka in utväxlingen så att du får ut maxeffekt ur motorn precis vid den hastighet som den effekten räcker till. Har man för få växlar och/eller för smalt register så är det ju dock inte säkert man kan ta sig dit i praktiken - och handlar det om bana så är ju teoretisk topphastighet ganska ointressant, eftersom man sällen kommer i närheten av den om man inte har en väldigt motorsvag bil eller extremt mycket aerodynamik. Edited June 7, 2013 by Olofson Quote
LUPUS Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 (edited) Jag har sett 220 på gps loggern men då släppte jag i princip av skälvbevarelse drift. ( rak väg ) Egentligen är väl frågan vad har vi för luftmotstånd . Vet du det kan vi nog räkna ut det. Max hastighet per hp Mao trovärdiga Cd mm Edited June 7, 2013 by LUPUS Quote
svinto Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Glömde visst bort det här. Det här började med en fundering om hur mycket effekt jag har i bilen. Toppfart borde ju ge en fingervisning tänkte jag. Vad är det för motor du kör med? Har du vindruta på bilen? Lösa skärmar eller "vingar" fram? Det är en vedbodstrimmad volvo b230. Ingen vindruta, vanliga skärmar. Egentligen är väl frågan vad har vi för luftmotstånd . Vet du det kan vi nog räkna ut det. Max hastighet per hp Mao trovärdiga Cd mm Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient#Typical_drag_coefficients har Caterham Cd på 0,7. Hur räknar man ut arean? Räknas bakskärmarna t.ex.? Quote
xtimmyx Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Har varit uppe i 210 km/h på mätaren (kanske 190 verklig hastighet) med min MK Indy på 150hk (Yamaha R1). Då var jag rätt nära varvstopp på sexan men med lite längre raka på bana och mindre vett i skallen hade nog 200 km/h verklig hastighet varit möjlig. Men det var varken roligt eller särskilt smart av mig. Inte en hastighet vad åtminstone min bil känns byggd för. Quote
cealm Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 xtimmyx: Det blir alltså tredje gången? Första, sista och enda = 3........eller? Quote
svinto Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Nej, det är ganska läskigt med dom här farterna, det tycker jag med. Jag gör det för vetenskapen :)/> Hittade förresten ett annat Cd värde och area för Caterham på 0,61 och 1,47. Om man tar dom värdena och bortser från rullmotståndet etc. en stund så borde den här formeln stämma: Pdrag (Newtons) = 0.5 · Cd · A (m2) · Rho (kg/m3) · (V (m/s))^3 p=1.2 kg/m3 (luftens densitet) A=1,47 (area) Cd=0,61 (luftmostånds koefficient) v=52 m/s (maxfart, 188 km/h) då blir Pdrag=75649W, 101 Hp. Hmm. Kan man verkligen tappa bort runt 50 Hp i drivlina och rullmotstånd? Tror jag ska försöka göra lite experiment ikväll för att se om jag kan lista ut rullmotstånd och luftmotstånd genom att bara rulla tills jag stannar... Quote
Rikard Larsson Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 (edited) Det där med att köra fort i våra bilar är lite läskigt. Har hittills maxat 160 och det var bara några sekunder. Bilen var dock hur stabil som helst. Inte en vibration i ratten och den gick spikrakt, inte nervösare än 9-5:an. Det roliga är att jag utan bekymmer kan cruisa i 160 med saaben :) Man vänjer sig antar jag, i början var det läskigt med 110... EDIT: Det jag är rädd för i 160+ är att det ska börja flyga karossdelar till höger och vänster, eller att man lättar. Antar att det ska mycket till innan man gör en riktig mölla, som den klassiska Mercedesvolten: Edited September 4, 2013 by Rikard Larsson Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.