Jump to content

Alu ram ??


Acke

Recommended Posts

Jag har nu lyckats få en kompis att bli lite såld på en sjua...

han funderar dock på att göra ramen i aluminium... :blink:

jag har inte hittat så mycket på forumet, så jag tänkte ja skulle fråga istället...

någon som har erfarenhet eller beräkningar på vilken tjokleks som behövs, tryck och dragkraft, styvhet m.m m.m

killen e licenssvetsare så hans svetskunskaper är det inget fel på, men jag undrar hur det funkar med en ram i alu ???

låg vikt är ju :thumbup: , men om ramen "spricker" efter en månad så är det ju :(

det jag hittat via forumet och nätet är dessa sidor, så det borde ju gå...

aluram Robin Hood

http://www.robinhoodengineering.co.uk/Bolteon.htm

hemmabygd aluram...

http://www.geocities.com/MotorCity/7630/index.html

Link to comment
Share on other sites

Det jag hört om aluramar är att de inte tåler belastningarna som den utsätts för.

Vikten kan ju vara ett problem då han, säkert som många andra här, vill sätta i en stark motor

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det stora problemet med aluminium är att det inte deformeras elastiskt utan att utmattas, i alla fall inte i någon större grad. En ram i aluminium måste därför normalt sett överdimensioneras för att hålla en längre tid (och har även då begränsad livslängd).

Mitt starka råd som SFRO-besiktningsman är att bygga ramen i stålrör och spara in vikten genom att konstruera smart och välja lätta komponenter. Det är för de allra flesta byggare en enklare, säkrare och billigare lösning...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare...

Alu har ju lägre densitet än stål 2.7 istället för 7.6

så du kommer ner under halva vikten om du kör samma dimension (vilket du dock inte kan). Min ram väger typ 60-70kg eller så så det är rätt liten vikt man sparar.

Link to comment
Share on other sites

Bilarna du länkar till är byggda med monocoque chassi, dvs en helt annan teknik än den klassiska fackverksramen.

Vill man bygga ramen i alu är det ganska enkelt att räkna om dimensionerna för att få rätt styvhet, kruxet är som tidigare sagts utmattningen. Iofs kan man ju trycksätta ramen med gas för att hålla koll på sprickor osv. Tryckfall=spricka.

Mitt chassi vägde 55 kg innan ombyggnad så det behöver inte bli tungt med stål.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Ett par polare byggde dragbikeram i aluminium för ca 15 år sedan. De fick göra en ny ram varje vinter...

Dock: Kolla på alla moderna japshojar, gjutgods & strängpressat ihopsvetsat som verkar hålla i åratal.

När det gäller monocoque är jag övertygad om att man kan få till en mycket stark & lätt bil. Kolla bara på alla sjuttio & åttiotals formel- & sportvagnar som fortfarande tävlar.

Ett annat bra exempel är Lotus Elise.

B

Link to comment
Share on other sites

Mmm.. läste att Elisens "ram" väger runt 65 kilo... med tanke på att totalvikten är 620 kilo så hoppas jag Jultomten får plats med en i min Julstrumpa denna vintern... :wohow:

gissar dock på rak arm att om man inte hittar en i strumpan utan måste köpa en så är dom inte vidare billiga.. :(

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med tidigare skrivare (ink julklappsstrumpan). Vill man spara vikt är ramen fel ställe att börja på. En al-ram som håller är kanske 10-20% =10kg lättare än en stålram. Sattsa på lättare fälgar istället, ofjädrad vikt.

Jag räknar med att ha mitt bygget på gatan om ett par år och har som mål att ha sparat 10-15kg på föraren :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...