Jump to content

Vibrationer


pacman

Recommended Posts

Hej!

Har ett trist fenomen på min bil. :( Vibrationer från vxllådan och bakåt, troligen kardanaxeln. Någon som vet var man kan balansera, och vad det kostar?

/PC

Link to comment
Share on other sites

Behöver du hjälp med kardan så rekommenderar vi Kardan Service i Norrköping. Dom erbjuder Förlängning, kortning, reparation, balansering och knutkors till mycket bra priser. Kontakta Per-Olov Eriksson på tel 011-34 35 90 alt 070-419 38 32.

Link to comment
Share on other sites

På de flesta välutrustade mekaniska verkstäder.

Jag har bekanta som arbetar dels på mekverkstan på pappersbruk, dels på sjukhusverkstan, där brukar de utföra sådana jobb, för typ en tårta eller en *slant till kaffekassan*. inventera bekantskapskretsen.

På de flesta mindre mekaniska verkstäder brukar det gå att få *kaffepengsjobb* utförda.

Link to comment
Share on other sites

Behöver du hjälp med kardan så rekommenderar vi Kardan Service i Norrköping.

Jag som trodde vi var du här...

B

syftar troligtvis på sej själv och de som är inblandade i Dala7 kretsen.....

tror inte du med det egentligen real7 ?

syftet med inlägget tycker jag framgick -ett tips att höra med en bra firma som tydligen ligger i Norrköping...

Link to comment
Share on other sites

Behöver du hjälp med kardan så rekommenderar vi Kardan Service i Norrköping.

Jag som trodde vi var du här...

B

syftar troligtvis på sej själv och de som är inblandade i Dala7 kretsen.....

tror inte du med det egentligen real7 ?

syftet med inlägget tycker jag framgick -ett tips att höra med en bra firma som tydligen ligger i Norrköping...

Vi är med all säkerhet de Dala7 byggare som nyttjat Kardan Service i Norrköpings tjänster. :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ville bara meddela att vibbarna är borta! Det visade sig att flänsförbanden mellan diffklump/adapter och adapter/kardanaxeln inte linjerade. De slog 0,5 - 1 mm! Inte konstigt att det vibrerade.

Nu har jag indikerat flänsarna med klocka till +/- 0,05 mm = inga vibrationer. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Okej !! Nu är det min tur att vibrera...... :mad:

Inte en tendens till vibrationer finns förrän en bit över hundra.

Då så kommer det kraftiga vibrationer plötsligt och försvinner lika fort om man släpper av igen.

Är det samma symptom som dej pacman?

Jag har förvisso kollat mina medbringare hur de linjerar (utan anmärkning) och jag har inte bearbetat min kardan alls så obalans i röret borde det inte vara.

Jag har satt splinesen i kardanen så att medbringaröronen till knutarna är 90 grader mot varandra för att förhindra självsvängning i kardanen och kollat allt jag kan komma på...

är det någon som har några andra ideér om vad det kan vara??

Kan felaktig pinjongvinkel skapa vibrationena kanske ??

är det otänkbart ?

någon som har erfarenheter av sådanthär?

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt splinesen i kardanen så att medbringaröronen till knutarna är 90 grader mot varandra för att förhindra självsvängning i kardanen och kollat allt jag kan komma på...

Testa å vrid dom så att dom sitter mitt för varandra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt splinesen i kardanen så att medbringaröronen till knutarna är 90 grader mot varandra för att förhindra självsvängning i kardanen och kollat allt jag kan komma på...

Testa å vrid dom så att dom sitter mitt för varandra.

Har du "gafflarna" så på din kardan Jocke?

jag fick anmärkning på det på min första SFRO bes.

och var tvungen att vända den 90 grader i splinesen

enligt min besiktningsman.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Se efter om främre o bakre knut har samma vinkel . om du har medbringare ska de vara paralella alltså samma vinkel fram o bak sedan som det skrivits här knutarna måsta ligga i linje i splinesen (gafflar mitt för varann)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...