Jump to content

Spyder VX


Recommended Posts

Tänkte starta en byggtråd på mitt precis startat projekt men först lite fakta om mig.

Är en kille på 28 år och heter Jan Ullström. Bor i en liten stad som heter Vara och den ligger 3 mil söder om Skara och 5 mil norr om Alingsås. http://forum.locostsweden.se/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif/>/>/>/>/>/>

Har hängt på detta forum länge och har nog läst varje tråd minst 2 ggr http://forum.locostsweden.se/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif/>/>/>/>/>/> Började bygga en seven för många år sen men den såldes som rullande chassi till en kille utanför Göteborg. Men nu har suget på att bygga nått kommit i fatt mig. Har haft delade tankar på att bygga en seven igen men de föll på att bygga en bil med drivlinan bak.

Till själva bilen.

Blir seveninspirerad ram i 30x30x2mm

Dubbla a-armar fram med gaz coilovers

Dubbla a-armar med gaz coilovers

Drivlinan blir en VW 1,8t 20V motor

02a vajerlåda med drivaxlar från VW passat

Egna uprights bak

Volvo 140 spindlar

Karossmässigt blir de friliggande skärmar fram och bak samt en del aluminium samt glasfiber. Troligen egendesignad noskon

Mycke inspiration har kommit från Mk Midi men mest från en bil som heter Midlana.

Projektet är inte tidsatt utan kommer ta den tid de behöver. http://forum.locostsweden.se/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif/>/>/>/>/>/>

// Jan

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Det här blir spännande att se. Jag har funderat mycket på nåt liknande. Dock har jag inte kommit längre än "innan jag somnar funderingar"

Min morbror vill att jag köper hanses gamla BMW 540 och använder den motorn till en mittmotor bil. Men det känns både tungt och krångligt.

Sen är ju frågan hur man ska göra med kaross.

Som sagt, spännande bygge!

Link to comment
Share on other sites

Micael: --- Sen är ju frågan hur man ska göra med kaross. --- Kaross, hur tänkte du?

Jag har fortfarande en mittmotor på "att göra listan". Köpte Komperssor-Anders Audi 80 med tillhörande växellåda så motorn är i bilens längdriktning.

Länk till mitt-motorprojekt.

Jag vill ha ett Mittmotorprojekt men hittills är det ett "Mitt motorprojekt". Det är en väldig skillnad i betydelse. Jag önskar att komma igång och ta bort mellanslaget i projektet.

Kanske din tråd janne85 gör att jag får lite fart på verkstaden? Hoppas!

Link to comment
Share on other sites

Då va donatorbilen rensad på allt som kan tänkas behövas till bygget. :)

DSC_0171_zps7b9fba5b.jpg

På torsdag ger jag mig iväg för att hämta material till ramen.

Link to comment
Share on other sites

Känns som en evighet sen jag själv kom hem med liknande last. Du har mycket härligt jobb framför dig. :)

Det bästa tipset är väl att vara uthållig, att inte ge upp.

Inspirationen kommer och går men det är väl bara naturligt i långa projekt.

Jag ska snart göra SFRO 2. Spännande.

Henke.

Link to comment
Share on other sites

Börjar få lite ordning på min mekhörna i svärfars garage :)/> imorgon putts donatorbilen ut och sen ska de bara byggas ett byggbord innan jag startar med ramen..

DSC_0177_zps39abe7f8.jpg

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

--- Sen ställde jag upp motorn och kapade några rör o la dit ---- Nästan klart vad kul......

Har du någon skiss / ritning på hur ramen kommer se ut efter "de fyra rören"?

Vilka mått har du valt på spårvidd, hjulbas, "yttermått över däcken" samt yttermått bromsskiva?

Link to comment
Share on other sites

Ja är ju nästan klar :D

Har inga skisser på ramen då allt finns i huvudet just nu ;) men i stora drag kommer de bli en stor fyrkantig "låda " runt motorn..

Spårvidd bak kommer hamna runt 1450mm eftersom de styrs av dom drivaxlar jag har från donatorbilen,kommer sikta på något bredare spårvidd fram,hjulbasen kommer nog bli 2400-2600mm, ej helt spikat utan beror lite på hur lång sittbrunnen blir med mera. Tanken är att köra med 225 el 235 mm breda däck bak så då blir yttermåttet runt 1700 mm bak. Fram blir de 205 eller 215 däck.

Link to comment
Share on other sites

Då blir bilen rätt lika som en frontmotor-bok-Seven. Kan du inte koppla in en USB3 kabel i huvudet så vi får lite bilder på "tänket" eller på med fler rör på byggbordet, det är helt ok det med.

Link to comment
Share on other sites

Ja den kommer bli ungefär lika stor som en seven. Till exempel så kommer framvagnen bli nästan exakt som på en seven, de jag gör egentligen är ju att jag kortar in motorrummet och bygger på lite bakåt.. Vore ju nått att kunna plocka ur sina tankar med hjälp av usb kabel. Haha.. Tids nog kommer ramen växa fram och givetvis kommer de bilder så fort de händer nått..

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Ups kom med ett litet paket idag :) undrar vad de kan va.

null_zps09769bf8.jpg

Va tvungen att öppna direkt.

null_zps8cd6c043.jpg

Va mina stolar som kommit :D beställde dom i tisdags morse och leverans idag. Snabba puckar.

null_zpsa68a6acd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Va på skroten en sväng idag och fick med mig komplett rattstång samt styrväxel från en Volvo 240, tog givetvis med den kollapsbara delen och alla knutar. Blev även ett par bälten från samma bil. Allt till priset av 300kr :)/>/> de e ju en locost jag bygger.

Har blivit ännu några mer rör i ramen :)/>/> testar även lite vart rattstång kan tänkas hamna.

null_zps6a050136.jpg

Nån som har synpunkter när de gäller A-armar som är ganska breda mellan infästningarna vid ramen? Mina bakre blir cirka 60 cm mellan infästningarna. Tänkte sätta ett rör så bärarmen ser ut som ett A om man ser den ovanifrån.

Link to comment
Share on other sites

Ingen annan synpunkt på bärarmar annat än "Har du räknat på dem?" Med tex CASIM?

En helt annan sak: Vad har du för mått mellan nosens främsta övre punkt och 4kantrören bakom stolen ryggstöd? Mätt i samma höjd som "nosröret".

Link to comment
Share on other sites

Ingen annan synpunkt på bärarmar annat än "Har du räknat på dem?" Med tex CASIM?

En helt annan sak: Vad har du för mått mellan nosens främsta övre punkt och 4kantrören bakom stolen ryggstöd? Mätt i samma höjd som "nosröret".

Har inte räknat ut geometrin på upphängningarna än men tänkte göra de när jag bestämt vilka spindlar jag ska köra med och när mina bakre uprights e klara. Än så länge har jag bara gått efter att övre bärarm ska va kortare än nedre.

Angående måtten så e de 400mm upp till överkant på ramen hela vägen, sen bakom stolarna så är de 600mm högt. Och runt motorn är ramen också 400mm hög. Så antar att 200mm är måttet du söker. Har jag rätt?

Link to comment
Share on other sites

Mått B är ca 135cm. Mått A får jag återkomma med. Skulle gissa på att de ligger runt 220-225cm.. Kan återkomma med nogrannare siffror m de är intressant.

Link to comment
Share on other sites

Vill höja ett varninens finger för att använda begagnade bälten...

Om man tar från en donator så måste monteringsvinkeln vara exakt som i donatorbilen.

Att köpa nya universal är inte speciellt dyrt.

Snabbsökning på universalbälten

Tack för varningen. Mina bälten kommer vara monterade i exakt samma vinklar som i donatorbilen så borde inte vålla några bekymmer..

Link to comment
Share on other sites

Har varit lite stillestånd i bygget och lite omplanering.. Har planerat om och kommer nog med största sannolikhet att köra med en de-Dion axel som blir upphängd i fyrlänk med panhardstag istället.

Sen har jag köpt bromsar bak och de blir en bromsskiva från ford som mäter 280x12mm och sen bromsok från en Nissan primastar som har 41mm kolv och inbyggd mekanisk handbroms.

Fick även ett erbjudande att köpa en gammal svarv för 2000 kr och de va jag ju inte sen att nappa på, så den hämtas imorgon eftermiddag. De enda jag vet om den är att den är nästan 3meter lång och att den funkar enligt ägarens bror. Blir intressant o se vad jag köpt för nått..

Link to comment
Share on other sites

--- de-Dion axel --- Då blir jag glad, håll fast vid de Dion!

Varför. Jo för det är vad jag skall ha när det så blir dags för en Mittmotor CealmSeven. Då kan jag titta i din byggtråd för idéer tips mm.

Det blir 666.60kr per meter svarv. Ett bra pris. Väger säkert rätt mycket och då blir kilopriset lågt också.

Link to comment
Share on other sites

Då har svarven hittat in i garaget. Ska bara ställas på sin plats sen kan man börja lära sig lite :)/> klumpedunsen är drygt 3m lång och väger gissningsvis runt 1500kg. Priset för den slutade på 1500kr så de får ju ses som att de passar in i locostplaneringen ;)/>

DSC_0212_zpsc7bfafa4.jpg

Fick även med en låda med massa kugghjul, en extra 3-backschuck, en planskiva, diverse verktyg samt två individuellt justerbara chuckar som har 3 resp 4 backar :)/>

DSC_0213_zps0c83d230.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fått svarven på plats och inkopplad.

DSC_0215_zps13bdc547.jpg

Första provsvarvningen blev på mina bakre skivor, cenrumhålet ökades från 63,5mm till 68mm.

DSC_0216_zps06d04285.jpg

Link to comment
Share on other sites

Valet av rör till min dedion axel blev ett 60x60x3mm KKR med kvalité en10219 s355h2j och ska klara alla krav hos sfro.

Fick kapat till och punktat ihop dedionröret igår.

DSC_0219_zps300354df.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt. Fyrkant är mycket lättare att jobba med mot runda rör. Om du du bara visste vad bra och vilken nytta (för mig) det är att du jobbar på med din bil. Bra att du förser oss (mig) med många byggbilder.....

Link to comment
Share on other sites

Visst är de mycke enklare att jobba med.. Vad bra att du kan få inspiration till din egen mittmotorbil. Bilder kommer de bli mycke av. Dels för att det är kul att dokumentera under tiden de byggs och sen är de ju även kul att kunna visa upp att man verkligen byggt hela bilen själv :)/>

Igår fick jag byggt ny ram runt motorn eftersom jag bytte till dedionaxel istället dubbla a-armar. Nu är grundkonstruktionen på ramen i stort sett klar och nu ska de in en del trianguleringar innan de är dags att helsvetsa den.

DSC_0220_zps0d5ab5db.jpg

DSC_0221_zps56af450b.jpg

DSC_0222_zps9101148e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad bra att ni gillar de :)/> är ju aldrig fel att få inspiration när man bygger nått. För tillfället har de inte hänt sådär jättemycket utan har fått in lite trianguleringar och även börjat med stolsfästen för förarstolen, som för övrigt kommer va justerbar med hjälp av skenorna från en Volvo 240 stol. Och nu när jag fick spikat höjden på stolen så fick jag sänka rattstången en bra bit :)/>

DSC_0232_zpscf600ff9.jpg

DSC_0233_zpsc4e01288.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kult prosjekt, men vi trenger å vite hvordan det vil se ut. Kom med noen bilder!

Når det gjelder stoler, så likner de veldig på mine. Har du handlet hos kitspares.co.uk? I såfall har jeg dårlige nyheter. De stolene jeg kjøpte var ikke gode å sitte i. Jeg har allerede kuttet opp sitteputen for å få det til å fungere... Jeg kjøpte også ratt og en del andre ting der. Mycket dårlig kvalitet....

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycke. Får väl försöka skissa upp hur jag tänkt mig den. Stolarna är köpta hos midlandwheels.co.uk och jag är överraskad hur bra jag sitter i dom..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...