Jump to content

Krängningshämmare


Recommended Posts

Jag hade tänkt montera på en krängningshämmare på min 7a. Den väger ca 650 kg utan förare. Vad skall man använda? Hur tjock skall den vara? Var köper man den? Vad bör man tänka på?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt montera på en krängningshämmare på min 7a. Den väger ca 650 kg utan förare. Vad skall man använda? Hur tjock skall den vara? Var köper man den? Vad bör man tänka på?

Det går att tillverka en krängn.hämmare själv om man skaffar en bit fjäderstål t.ex.

Hur tjock den bör vara är jag osäker på. Tag med ett skjutmått och mät dia. ø på någon annan bil.

På Classic-Motor träffar brukar det vara flera stycken Locost-bilar och kanske några Caterham-bilar.

En del använder kränghämmare gjorda av ett rör. Hur det funkar vet jag ej. Frågan är om det finns rör i Fjäderstål-mtrl ??

Link to comment
Share on other sites

Har en Westfield original "inboard"-variant med rockers, och den består av ett rör som fungerar som fjäder. Vad det är för legering har jag dock ingen aning om...

En annan variant som är vanlig på tävlingsbilar är en "stum" krängningshämmare (finns hur många varianter som helst) med knivar. Där är det knivarna som fjädrar, och genom att vrida dem kan man justera hårdheten - smidigt och steglöst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...