Arne k Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Jag hade tänkt montera på en krängningshämmare på min 7a. Den väger ca 650 kg utan förare. Vad skall man använda? Hur tjock skall den vara? Var köper man den? Vad bör man tänka på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Jag hade tänkt montera på en krängningshämmare på min 7a. Den väger ca 650 kg utan förare. Vad skall man använda? Hur tjock skall den vara? Var köper man den? Vad bör man tänka på? Det går att tillverka en krängn.hämmare själv om man skaffar en bit fjäderstål t.ex. Hur tjock den bör vara är jag osäker på. Tag med ett skjutmått och mät dia. ø på någon annan bil. På Classic-Motor träffar brukar det vara flera stycken Locost-bilar och kanske några Caterham-bilar. En del använder kränghämmare gjorda av ett rör. Hur det funkar vet jag ej. Frågan är om det finns rör i Fjäderstål-mtrl ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Har en Westfield original "inboard"-variant med rockers, och den består av ett rör som fungerar som fjäder. Vad det är för legering har jag dock ingen aning om... En annan variant som är vanlig på tävlingsbilar är en "stum" krängningshämmare (finns hur många varianter som helst) med knivar. Där är det knivarna som fjädrar, och genom att vrida dem kan man justera hårdheten - smidigt och steglöst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne k Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 Frågan är vad som blir enklast att göra. Skall kolla upp vad som finns med knivar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.