Jump to content

Porer i svetsfog


Jonas

Recommended Posts

För det mesta blir svetfogarna(TIG) fina och fria från porer, men så ibland är det någon fog som bara "sprätter" och blir full av porer. Smältan flyter liksom inte ihop och det fräser när man svetsar.

Det är ju troligtvis något skit på/i materialet som orsakar detta, men ibland känns det som det inte ens räcker att slipa ner fogen helt.

Finns det något husmors tips på hur man får rätt på en sådan fog, eller är den enda lösningen att slipa ner tills man tror att man fått bort orenheterna och svetsa igen (och igen, om man nu inte fick bort allt första gången)?

Inom mjuklödning använder man ju flussmedel som kan göra underverk, finns det inte något liknande till svetsning? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft problem med det och gasflödet är kritiskt precis som Henrik skriver. Efter att jag började med gaslins har det inte inträffat igen (än så länge..).

Rostfri tillsats fungerar som fulfix, men till kritiska detaljer vill jag gärna ha rätt tillsats.

Link to comment
Share on other sites

Kör med gaslins och ca 7L/min.

Det fungerar fint majoriteten av fogarna sen plötsligt så är det en (har bara råkat ut för det på 2-3 fogar) som jävlas så jag tror inte det beror på för lite gas.

Har även provat höja gasflödet i samband med att jag fått porer men det har inte hjälpt.

Ska prova med lite rostfritt så får vi se... (det är ingen kritisk detalj)

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...