Jump to content

Svetsfrågor (dåliga fogar)


Martin

Recommended Posts

Jag har inte gett mig på att börja svetsa ännu men snart börjar det bli dags för mina motorfästen. Jag känner mig dock lite osäker ännu då jag definitivt inte har 100% fogar när jag övar. Skall öva mer men osäkerheten kommer aldrig försvinna.

Innan jag ger mig på att svetsa de riktiga sakerna. Vad händer om en svets inte blir bra? Går den att reparera eller har man för evigt förstört det materialet? Motorfästen och liknande är ju inget problem men när det blir dags att svetsa fast saker i ramen så blir jag orolig. Om jag råkar dra på för mycket så det blir ett hål i ramen alternativt fogen inte tränger in ordentligt är det skroten som gäller då? Antar det inte finns ett enkelt svar.

Detta gäller TIG.

Link to comment
Share on other sites

Det mesta går att fixa, det svåra är att veta vad som behöver fixas. Bara för att det inte ser ut som mynt lagda i rad betyder det inte att det är en dålig svets.

Enklaste är kanske att bara slipa ner svetsarna och börja om.

Hål går att fylla igen med TIG med lite övning. Är det i kritiska områden skall man vara försiktig med för mycket värme och att inte få för tunnt material.

Alltid bra att börja med några skrotbitar av samma sort du skall svetsa och träna på dem tills du hittar rätt inställningar.

När du är nöjd, ta fram stora släggan och banka skiten ur svetsarna för att se om de håller bättre än materialet eller inte.

Berätta lite mer om vad du svetsar med och hur så skall du se att det finns många här som kan hjälpa dig med tips.

Vad har du för maskin och hur/vad kan du/har du ställt in den?

Vilken elektrod och hur har du slipat den, vinkel och riktning?

Gas?

Pedal eller inte?

Tillsatstråd, material och tjocklek?

mm

Bilder säger oftast det mesta om vad problemet är.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Det är inget problem än :)

Jag har inte börjat svetsa de riktiga delarna ännu. Övar bara på spillbitar. Men någongång måste jag ju svetsa de riktiga bitarna och om det varit svårt/omöjligt att rätta till vid eventuellt fel hade jag nog aldrig vågat svetsa på delar som sitter i ramen. Även om jag ser till att jag tycker jag har lite koll när jag väl börjar med de riktiga bitarna kommer jag ju fortfarande vara nybörjare och då finns alltid alla chanser att något går fel.

Verkar ju förtroendeingivande att det mesta går att fixa.

Link to comment
Share on other sites

Här kan du få ett tips på en lösning på ett problem jag hade när jag började svetsa.

Nu vet jag ju inte om du har pedal och startar svetsen med den men jag använder ändå knappen på tigsvetshandtaget. Problemet var att jag satt knappen i linje med wolframelektroden och då fick svårt att hålla en upprätt vinkel mot materialet som skulle svetsas. Problemet märktes tydligast vid aluminiumsvetsning då tillsatsmaterialet hela tiden ville smälta innan jag fått ner det i smältan. Ibland måste man även hålla en ännu mer upprätt vinkel för att hinna få ner tillsatsmaterialet.

Lösning: Sätt knappen på sidan i en vinkel där du känner att din hand hamnar i en "ledig" position när du svetsar!

post-947-13663531153743_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen svetsexpert, men jag har varit i Locostträsket i över tio år. Hittills har jag inte varit med om att en Locost har haft så dåliga svetsar att det skulle utgöra nån större fara. Det betyder ju inte att det inte finns såna, Men i princip allt på en Locost är fäst med flera fästpunkter och släpper en svets så märks det långt före innan det blir kritiskt. Undantag för möjligtvis rattstången.

Sen ska man givetvis inta slarva, men ibland tenderar dessa forum att gå lite till överdrift i vissa hänseenden.

Se till att du har det rent där du svetsar och om du kör med skyddsgas, se till att det är vindstilla. Öva lite och så ska du se att det löser sig. Svetsa dom mindre viktiga svetsarna först och gå sen till dom viktiga.

Svetsa på och tänk på att rambygget är typ 3% av hela bygget :)

Link to comment
Share on other sites

Stefan:

kan tyvärr inte flytta min knapp då den är integrerad i munstycket. Dock kommer jag försöka köra med pedal så mycket jag kan.

Micael: Min ram är redan klar smile.gif

Det är bara "småsaker" jag skall svetsa men en del av det skall ju svetsas fast i ramen och då vart jag lite orolig över att jag skulle kunna förstöra ramen.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...