Jump to content

Ett par frågor om montering av hjulnav


Martin

Recommended Posts

Har hjulnav i byggsats och har ett par nybörjarfrågor.

Spelar det någon roll vilket fett jag använder? Typ duger biltemas eller skall man köpa det dyraste man hittar.

Hur mycket fett skall man använda?

Är det risk att man gör fel om man inte använder en fettpackare? Förutsätter att det borde gå lika bra att göra för hand men det kanske finns någon fallgrop som man som nybörjare inte vet om vilket ger ett dåligt slutresultat.

Link to comment
Share on other sites

Bara se till att du får in fett i rullarna, alltså blir det lite kladd, men är väl i princip det du slipper om du skaffar en fettpackare. Jag har en sån, men har aldrig använt den. Det blir lika kladdigt tror jag. Fyll upp mellan lagren med en fettklutt och lika i kåpan, men absolut inte fullt, då kommer det bara att tryckas ut. Dra ihop lagren så det "suger" lite när du snurrar navet. Jag brukar hålla en liten polygrip rakt ut från muttern och dra med lite lätt handkraft. Har du en hylsa mellan lagren ska det momentdras, men med två lösa koniska lager mot varandra så funkar ovanstående fint. Det ska dras till kontakt och så lite, lite till.

Vilket fett du använder spelar nog inte så stor roll, ett vanligt chassifett duger gott. NLGI2, EP2 typ..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lyfter detta igen. Har inte fått svar från Westfield om vad det skall vara för toleranser men tror inte heller jag kan mäta så noga med mitt skjutmått.

Hur mycket kan man "enkelt" ta med slippapper och hur tight skall de sitta?

Provade lite idag med ett rör och en hammare men fick inte på lagren. Dock var mitt rör 1m långt och spindlarna satt på bilen (=rörde sig) så jag slog lagret snett hela tiden. Frågan är om jag skall behöva använda denna typ av våld eller om de normalt skall gå på med handkraft, om än ordentligt med handkraft.

Link to comment
Share on other sites

Det låter lite väl tight, Visst kan det vara lite kinkigt om det kommer lite, lite snett, men om du tar ett distansrör som passar mot innerbanan, sen en bricka och drar försiktigt med navmuttern. Putsa lite med fin smärgel och smörj. Men det brukar oftast gå för hand, kanske värma lagerbanan lite?

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Hoppas på svar från Westfiled om toleranser men kanske blir otålig och provar att putsa lite innan jag hinner få svar. Rörbit och navmutter låter ju som en bra ide så man drar rakt. Enligt vad du beskriver så är det aldeles för tight nu. Vill inte gärna värma. Dels för att jag inte har något bra att värma med och dels för att det skall ju i teorin gå att få isär det hela vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på svar från Westfiled ...

Good luck! Det finns ingen där som förstår skriftligt språk och skulle dom göra det så krävs minst telefax. Ring om du vill ha svar från dom.

Link to comment
Share on other sites

Good luck! Det finns ingen där som förstår skriftligt språk och skulle dom göra det så krävs minst telefax. Ring om du vill ha svar från dom.

Det är lite slumpmässigt faktiskt. En del saker har jag fått svar på nästan innan jag skrivit klart mitt mail medan andra ..........

Nu har jag inte fått svar på denna fråga (som var kombinerad med en annan i samma mailkonversation där jag fick snabba svar på vissa delar) så har bett den svenska återförsäljaren att driva detta. Trots allt där jag lagt mina pengar och "köpt" support :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Visade sig att det var så enkelt som att de behövde lite "glidmedel". När jag väl fettat in lagren så gled de på utan problem. Fick man ställa sig i hörnet med en dumstrut igen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...