Rikard Larsson Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Vi har ju lite Opel-tokar här så jag chansar på att någon kan hjälpa mig hålla liv i mormors bil. Opel Astra automatare från -94. Det är något fel med automatlådan. S:et som indikerar sportläget (ja det är sant) blinkar vilket indikerar limp-home på växellådan. Så den tvingar en att starta i för hög växel. Fick ut felkoden med blink-metoden, felkod 56, "Brytaren till Växelväljare - felaktig signal". Läste att det är ett vanligt och att rengöring brukar hjälpa. Men icke. Köpte en ny på skroten, men felet kvarstår (den är också rengjord). Några tips? Quote
LUPUS Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Vi har ju lite Opel-tokar här så jag chansar på att någon kan hjälpa mig hålla liv i mormors bil. Opel Astra automatare från -94. Det är något fel med automatlådan. S:et som indikerar sportläget (ja det är sant) blinkar vilket indikerar limp-home på växellådan. Så den tvingar en att starta i för hög växel. Fick ut felkoden med blink-metoden, felkod 56, "Brytaren till Växelväljare - felaktig signal". Läste att det är ett vanligt och att rengöring brukar hjälpa. Men icke. Köpte en ny på skroten, men felet kvarstår (den är också rengjord). Några tips? -gör rent kontakt donet på bil oxå -mät upp kodningen på switchen så den fungerar även om den är ren . . . . - Köp en porsche Quote
Christer J Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 (edited) Justeringen på givaren är också viktig, så kontakterna sluts/bryts på rätt läge i lådan. Du har ett 10 poligt kontaktdon på den.. lite mätningar får du lov att göra. Mellan stiften 7,8,9,10 och jord ska du ha följande: 7 8 9 10 P 12 0 0 12 V R 12 12 0 0 V N 0 12 0 12 D 0 12 12 0 3 12 12 12 12 2 12 0 12 0 1 0 0 12 12 Hoppas tabellen hamnar rätt i inlägget) Edit, det gjorde den inte.. men hoppas du fattar. Edited March 26, 2013 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Återigen Christer, helt otroligt bra svar :notworthy: Har haft lite problem med justeringen av sensorn, den ville inte starta i P i något läge och inte i N i andra. Men nu startar den i både P och N iaf, men S:et blinkar fortfarande. Ska ut på lunchen och mäta! Spännande! Quote
LUPUS Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Återigen Christer, helt otroligt bra svar Har haft lite problem med justeringen av sensorn, den ville inte starta i P i något läge och inte i N i andra. Men nu startar den i både P och N iaf, men S:et blinkar fortfarande. Ska ut på lunchen och mäta! Spännande! Du har mekaniskt brytning av start motorn i P och N så se till att de stämmer först så är du nära Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Äsch, mormors bil har två kontakter, och ingen av dem är 10-polig. En 4-polig och en 5-polig. Den 5-poliga har 2 lite grövre kablar, den ena av dem var 12 V (matning till sensorn antar jag). Bild på kontakter Översiktsbild Quote
Christer J Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Äsch, mormors bil har två kontakter, och ingen av dem är 10-polig. En 4-polig och en 5-polig. Den 5-poliga har 2 lite grövre kablar, den ena av dem var 12 V (matning till sensorn antar jag). Bild på kontakter Översiktsbild Okej. ÖVersätt bara 7,8,9,10 till A,B,C,D i den ovala 4 poliga kontakten. Alternativt ohm mät i kontakten mellan A-D Läge P kontakt mellan A & D R kontakt mellan A&B N kontakt mellan B & D D kontakt mellan B & C 3 kontakt mellan Alla 2 kontakt mellan A & C 1 kontakt mellan C & D A ska till 9 i styrdonet, B till 10, C till 28, D till 27 Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Success! Nästan i alla fall. La växellådan i 3:an där det skulle vara 12 V på alla A till D, men hade inte spänning på någon av dem. Drog slutsatsen att det inte kom spänning till sensorn och att den ska komma i det 5-poliga kontakten. Hittade stiftet i den 5-poliga kontakten som hade kontakt med A, B, C och D i 3:an. Gav den spänning direkt från batteriet och vips, så fungerar det. Så nu gäller det bara att hitta varifrån spänningen ska komma. Har kollat allt säkringar. Kabel var gul/svart... Quote
Christer J Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 (edited) Jag har inte kvar originalschemat till den bilen, men det jag har säger att D ska vara "gemensam" och matad med 12 V från en säkring F1 tillsammans med A ( i ena hörnet) i den andra kontakten. Edit: Antagligen hittade du A i den andra kontakten, jag läste inte två gånger... Edited March 26, 2013 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Är säkring F1 någon specialsäkring? Eller är det helt enkelt säkring nummer 1 i vanliga säkringsdosan? Ha! Nu när jag gjorde min specialkoppling så fungerar backljuset igen. Det har det inte gjort på länge enligt mormor. Så den gul/svarta kabeln måste ha med backljuset att göra. Quote
Christer J Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 (edited) Japp! kollade igen och antagligen har inte lådan växlat normalt sedan backljuset försvann? F1 i mitt schema matar även backljuset.. Så kolla den, det ska vara tändlåsspänning, +15 på den. Kabeln delar sig innan kontakterna, så det finns ju en möjlighet att den skarven är kass. Edited March 26, 2013 by Christer J Quote
Christer J Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Den andra kontakten på lådan innehåller backljuse och startspärrkontakterna. Startspärren är bara en slutande kontakt mellan tändlås o startmotorn, men backljuset matas med samma kabel/säkring som växellägesgivaren. Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Så det ska gå en kabel från säkring F1 till den stora kontakten vid växellådan och på vägen ska den grenas av till backljuset. Detektivarbetet fortsätter. Quote
Christer J Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Ja, kolla vid Y delningen på kablaget till växellådan. Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Nuså Följde den gul/svarta kabeln så gott jag kunde och kom till en multikontakt. Delade den och bara 6 platser av massor hade stift. Stiftet till den gul/svarta (markerat på bilden nedan) satt lite längre ner än övriga. Jag kunde dra stiftet in och ut en halv cm, inte bra. Drog upp det och nu fungerar allt som det ska :) Antagligen glappkontakt där. Sätter dit en ny kontakt på den gul/svarta kabeln när jag kommer hem, kändes inte riktigt stabilt med det lösa stiftet. Multikontakt Bonusfråga ;) Hittade en skum sak när jag följde elstammen. Ser ut som en säkring saknas... Bonusfråga Quote
Christer J Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 kt där. Sätter dit en ny kontakt på den gul/svarta kabeln när jag kommer hem, kändes inte riktigt stabilt med det lösa stiftet. Multikontakt Bonusfråga Hittade en skum sak när jag följde elstammen. Ser ut som en säkring saknas... Bonusfråga Kanske suttit extraljus på den. Ser inte så original ut. (Även om relät ser ut att komma från en GM bil bla 9000, det säger väl mer om hur insnöad man kan bli på vissa bilar?) Kul du hittade felet. Sånt där kan ta tid att hitta ibland.. Quote
Christer J Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Just den där runda kontakten sitter på äldre 9000 och var en av de tre enda (ja, jag är medveten om att det finns ett fåtal fler) anledningarna till att dom stannade. Tänkassetten var en annan anledning, och vid 20000 mil (+- 1-2000 mil) kom bränslepumpen., Quote
Rikard Larsson Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Verkligen tacksam för din hjälp. Sparade mig minst många timmar och kanske mormor en bil. Reläet och säkringen är garanterat original, mormor och morfar har haft bilen sen den var splitter ny. Och den har inte haft extraljus. Får kolla lite mer, man är ju nyfiken :) Quote
Guest micke r1 Posted June 29, 2013 Posted June 29, 2013 Mera opel meck (dotterns 03 corsa) Har bytt gaspedal ny samt ett beggat trottel hus som iofs kan va paj kan de va ecu,n som inte mår bra ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.