Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon som vet om det är skillnad på lambdasond och lambdasond? Finns ju med olika antal anslutningar, men förutom det?

Anledningen att jag frågar är att jag har snott bakre lambdasonden från bruks-saaben (9-5 från 2002) eftersom den ändå är avaktiverad i programvaran :whistling:

Tänkte använda den till min sjua. Kontaktstyckena är identiska och alla fyra anslutningar är samma.

Men nu har jag hört att den bakre lambdan är en enklare variant och den främre är mer avancerad på en saab.

Tycker det låter konstigt.

Posted

Det finns olika typer av sonder. Dels materialet, Titan eller Zirkonium. Skillnaden ser man på färgerna på kablarna. En fyrtrådig zirkoniumsond har vit-vit-grå-svart där de vita går till värmeelementet som förvärmer sonden så den forare börjar ge ett mätvärde. Värme elementet ligger normalt på 4 eller 7 ohm. Avgörande skillnad på bilar med diagnos för värmeelementet. Den grå är kopplad antingen till jord på sonden för att ge en säker referens till den svarta signalkabeln. Vissa sonder har den grå kopplad i serie med pumpcellen, vilket är den aktiva delen av sonden som ger en spänning beroende på syrehalten. Också en skilland iom diagnosen på bilen. I de fall den grå är seriekopplad läggs spänningen från sonden till den spänning som styrdonet get ut till den grå kabeln. Ex +5 V plus den spänning som sonden ger och som i Zirkoniumfallet är 0,1-0.9V Styrdonet förväntar sig då 5,1-5,9V blir det fel, så sätter den felkod. Är kabeln jordad så blir spänningen till styrdonet 0,1-0,9V Det är därför det är viktigt att man monterar rätt typ av sond. Det syns inte på utsidan hur dom är kopplade, eller vilken effekt värmeelementet har.

På din Saab (och alla andra med sond efter katten) så sitter den för att övervaka att katalysatorn fungerar. Den byts ofta felaktigt pga den inte ger signalvariationer när motorn är varm. Den ska se "död" ut då pga att katalysatorn förbränner resterna och syrehalten är konstant. Under uppstart svänger den, men när katten fungerar som den ska så lägger den sig på ett värde. Det förändras bara om man gasar eller belastar olika.

Och har du en 100 cells kat, så får du felkod iom att den inte förbränner lika effektivt som originalkatten. (om något alls) Eller att chippet vräker på mer än kattarna hinner med och överskrder diagnosens gränsvärden.

Men samma där, kabelfärger och kontaktstycken säger inte automatiskt att det är samma typ i annat än materialet i pumpcellen. Det kan fortfarande vara 4 olika sonder. 4 eller 7 ohm, jordad eller inte jordad.

Titansonderna har röd, gul, svart, vit och samma sak där, det kan skilja i effekt och intern koppling. Bredbandslambdan har större arbetsområde och ger en mer analog signal än Zirkoniumsonderna som är en sk tröskeltyp. Den tippar snabbt över mellan ytterlägena och har inte samma precision och möjlighter till finare reglering och kontroll. Det är de olika miljöklasserna som skapat allt detta.

En annan sak som man ska tänka på är att sondernas referensluft leds i kablarna och man därför inte ska löda anslutningarna och riskera att kabelisoleringen smälter och täpper till mellan kardelerna. Liten risk, men den finns där. Jag vet att många löder och att det fungerar och att det levereras lödhylsor med universalsonder också. Saken är den att du kan förskjuta sondens arbetsområde och ligga närmare en felkod eller få onödig bränsleförbrukning. Men köper man tex en Bosch LS1 - LS7 universalsond, så är det med en skruvkopplings skarv som är vattentät och säker. Funkar ungefär soom en klämringskoppling fast tvärt om med konan i mitten av kabeln.

Posted

Tackar ödmjukast för väldigt utförligt svar :notworthy:

Färgerna är vit-vit-grå-svart på sonden jag snodde från 02:an (B205) och det är också vad som står i kopplingsschemat att det ska vara på sjuans motor (B204). Så långt är det rätt i alla fall (zirkonium).

Resistansen på värmeelemntet är 8,3 ohm, så det är ingen risk att jag överbelastar nått drivsteg.

Så nu är bara frågan om det är 0,5 V eller 5,5 V, bara att testa antar jag.

Posted

Har läst detta om att man inte ska löda också, men aldrig varför, men nu vet jag det med, tack!

Jag har inte lödat något på sondens kablage, kontakstyckena är samma och kabeln räckte som tur var.

Posted

Tackar ödmjukast för väldigt utförligt svar notworthy.gif

Färgerna är vit-vit-grå-svart på sonden jag snodde från 02:an (B205) och det är också vad som står i kopplingsschemat att det ska vara på sjuans motor (B204). Så långt är det rätt i alla fall (zirkonium).

Resistansen på värmeelemntet är 8,3 ohm, så det är ingen risk att jag överbelastar nått drivsteg.

Så nu är bara frågan om det är 0,5 V eller 5,5 V, bara att testa antar jag.

Delvis rätt, du överbelastar inget, men det har inte med överbelastningen att göra, utan effekten som elementet ska dra. Samt kopplingen på den grå. Har inte schema där jag är nu.

Posted

Fast 9000 har ju bara tre trådar, så kolla bara så att den grå är kopplad till jord, annars måste du jorda den grå för att få krets till den svarta

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...