RoXa Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 (edited) Jag håller på att sondera terrängen vad gäller gasleverantörer då jag blivit med TIG svets och har hittills varit i kontakt med Air Liquide och Yara Praxair. Har samlat in lite priser och tänkte att jag kunde dela med mig av dem här, så att framtida gaskunder får en snabb uppfattning om prisbilden. Jag själv är ute efter argon och har därför bara priser för just det, men det är i alla fall ett riktmärke då tuber kostar ungefär detsamma oavsett gas. Yara Praxair Friköp Tom flaska (Ingen inbyggd gasregulator) Argon 5L 1812 kr + moms Argon 10L 3191 kr + moms Fylla flaska Argon 5L 200 bar 363 kr + moms Argon 10L 200 bar 518 kr + moms Årshyra Tom flaska (Inbyggd gasregulator på 30L flaskan) Alla flaskstorlekar kostar det samma 1 år 1500 kr + moms 2 år 2700 kr + moms 3 år 3600 kr + moms 5 år 4900 kr + moms Dygnshyra 4.75 kr + moms /dag Fylla flaska Argon 20L 200 bar 771 kr + moms Argon 50L 200 bar 1550 kr + moms Argon 30L 300 bar 1547 kr + moms Air Liquide Friköp Tom flaska Argon 5L 1575 kr + moms Arcal TIG 11L 4100 kr + moms (Inbyggd gasregulator, SMARTOP, inkl snabbkoppling) Fylla flaska Argon 5L 200 bar 477 kr + moms Arcal TIG 11L 200 bar 781 kr + moms Årshyra Tom flaska (Inbyggd gasregulator, SMARTOP) Alla flaskstorlekar kostar det samma 1 år 1926 kr + moms 3 år 4649 kr + moms 5 år 6234 kr + moms Dygnshyra 6.02 kr + moms /dag Fylla flaska Arcal 1 20L 200 bar 995 kr + moms Arcal 1 50L 200 bar 1960 kr + moms Är man medlem i LRF får man 35% rabatt på hyrespriser ink gas eller 25% rabatt på köpspriser inkl gas hos AL. Priserna är från idag 2013-02-26. Bara att börja räkna på det mest prisvärda alternativet.. (hade skrivit "det billigaste" först, men insåg att det hade varit en skymf för ordet billigt) Edited February 26, 2013 by RoXa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Lägger till lite info för Göteborgare. I Göteborg kan man inte köpa/hyra Yara Praxair som privatperson (Stavdal är återförsäljare). Man bara hyra på dygnshyra från Air Liquide. Dygnshyran var dessutom lite högre än den du angivit (lägre utan regulator). Annars känns det som priserna var ungefär som jag minns dem (med reservation för minnesfel). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Det var märkligt, jag passade på att uttryckligen fråga om det var OK att handla som privatperson på YP, och det skulle inte vara några problem. Det kan nog stämma att det är dyrare i Göteborg, AL har två prislistor, en för storstad och en för glesbygd. De priser jag har angivit är för glesbygd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Pratade du direkt med Yara eller en återförsäljare? Jag försökte maila Yara för att fråga om de hade återförsäljare som sålde till privatperson men deras mailadress på hemsidan fungerar inte .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 (edited) Sen går det att pruta med återförsäljarna också, det kan spara en hel del faktiskt. Alternativt ringa runt och kanske ta en liten åktur till nästa ort. Själv sparar jag in bensinpengarna väldigt lätt genom att åka 4 mil. Passar jag samtidigt på att byta gasolflaskan ( även om den är 70% tom) så går det plus, även om jag bara åker för det. Glesbygd innebär en annan typ av konkurrens iom att folk är vana att åka så fort man behöver något. I storstäderna rycker dom på axlarna och väntar bara på nästa kund. Edit.. i ärlighetens namn så fulfylls det en del också. Edited February 27, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Jag pratade direkt med Yaras säljare via telefon. Det stämmer Christer, de på Yara hade prutbara priser om man frågade.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Ja, prislistorna är ju bara rekommenderade, sen är det upp till återförsäljarna om dom vill ha andra priser. Fråga kostar ju inget i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Tyvärr för mig prutar jag inte (saknar den genen helt och hållet) . Jag är allt för principfast. Har man ett pris så är det det som skall gälla. Punkt slut! Hatar även rabatter och extrarerbjudanden. Allt sådant betalas ju i slutändan av ett högre normalpris. Skall dock ringa Yara och kolla om de har återförsäljare i gbg som säljer till privatperson. Mannen på Stavdal visste knapt ens om att de hade gas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Air Liquide Friköp Tom flaska Argon 5L 1575 kr + moms Arcal TIG 11L 4100 kr + moms (Inbyggd gasregulator, SMARTOP, inkl snabbkoppling) Fylla flaska Argon 5L 200 bar 477 kr + moms Arcal TIG 11L 200 bar 781 kr + moms Jag ringde Tools/Järnia här i Karlskrona och kollade pris på friköp av gasflaska med Argon för TIG. De säljer Air Liquide. De pratade om "gammal" och "ny" modell på flaska. Tror den nya är samma som du fått pris på, för den hade inbyggd regulator och snabbkoppling. "Gammal" 5L: 1930kr + moms 11L: 5023kr + moms "Ny" 5L: 1899 kr + moms 11L:3295 kr + moms Fyllning 5L: 430 kr + moms 11L:923 kr + moms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Jag köpte för någon vecka sedan den nya Arcal Albee Minitop 11L (med regulator och snabbkoppling). 3295 kr + moms (inkl. fyllning). Tror detta var en kampanj som dom kör. Den "nya" skall bara vara att det är en Minitop med nytt "brand" dvs en klisterlapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts