Jump to content

Gaspriser


RoXa

Recommended Posts

Jag håller på att sondera terrängen vad gäller gasleverantörer då jag blivit med TIG svets och har hittills varit i kontakt med Air Liquide och Yara Praxair. Har samlat in lite priser och tänkte att jag kunde dela med mig av dem här, så att framtida gaskunder får en snabb uppfattning om prisbilden. Jag själv är ute efter argon och har därför bara priser för just det, men det är i alla fall ett riktmärke då tuber kostar ungefär detsamma oavsett gas.

Yara Praxair

Friköp

Tom flaska (Ingen inbyggd gasregulator)

Argon 5L 1812 kr + moms

Argon 10L 3191 kr + moms

Fylla flaska

Argon 5L 200 bar 363 kr + moms

Argon 10L 200 bar 518 kr + moms

Årshyra

Tom flaska (Inbyggd gasregulator på 30L flaskan)

Alla flaskstorlekar kostar det samma

1 år 1500 kr + moms

2 år 2700 kr + moms

3 år 3600 kr + moms

5 år 4900 kr + moms

Dygnshyra 4.75 kr + moms /dag

Fylla flaska

Argon 20L 200 bar 771 kr + moms

Argon 50L 200 bar 1550 kr + moms

Argon 30L 300 bar 1547 kr + moms

Air Liquide

Friköp

Tom flaska

Argon 5L 1575 kr + moms

Arcal TIG 11L 4100 kr + moms (Inbyggd gasregulator, SMARTOP, inkl snabbkoppling)

Fylla flaska

Argon 5L 200 bar 477 kr + moms

Arcal TIG 11L 200 bar 781 kr + moms

Årshyra

Tom flaska (Inbyggd gasregulator, SMARTOP)

Alla flaskstorlekar kostar det samma

1 år 1926 kr + moms

3 år 4649 kr + moms

5 år 6234 kr + moms

Dygnshyra 6.02 kr + moms /dag

Fylla flaska

Arcal 1 20L 200 bar 995 kr + moms

Arcal 1 50L 200 bar 1960 kr + moms

Är man medlem i LRF får man 35% rabatt på hyrespriser ink gas eller 25% rabatt på köpspriser inkl gas hos AL.

Priserna är från idag 2013-02-26.

Bara att börja räkna på det mest prisvärda alternativet.. (hade skrivit "det billigaste" först, men insåg att det hade varit en skymf för ordet billigt)

Edited by RoXa
Link to comment
Share on other sites

Lägger till lite info för Göteborgare.

I Göteborg kan man inte köpa/hyra Yara Praxair som privatperson (Stavdal är återförsäljare).

Man bara hyra på dygnshyra från Air Liquide. Dygnshyran var dessutom lite högre än den du angivit (lägre utan regulator). Annars känns det som priserna var ungefär som jag minns dem (med reservation för minnesfel).

Link to comment
Share on other sites

Det var märkligt, jag passade på att uttryckligen fråga om det var OK att handla som privatperson på YP, och det skulle inte vara några problem.

Det kan nog stämma att det är dyrare i Göteborg, AL har två prislistor, en för storstad och en för glesbygd. De priser jag har angivit är för glesbygd.

Link to comment
Share on other sites

Sen går det att pruta med återförsäljarna också, det kan spara en hel del faktiskt. Alternativt ringa runt och kanske ta en liten åktur till nästa ort. Själv sparar jag in bensinpengarna väldigt lätt genom att åka 4 mil. Passar jag samtidigt på att byta gasolflaskan ( även om den är 70% tom) så går det plus, även om jag bara åker för det. Glesbygd innebär en annan typ av konkurrens iom att folk är vana att åka så fort man behöver något. I storstäderna rycker dom på axlarna och väntar bara på nästa kund.

Edit.. i ärlighetens namn så fulfylls det en del också.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr för mig prutar jag inte (saknar den genen helt och hållet) . Jag är allt för principfast. Har man ett pris så är det det som skall gälla. Punkt slut! Hatar även rabatter och extrarerbjudanden. Allt sådant betalas ju i slutändan av ett högre normalpris.

Skall dock ringa Yara och kolla om de har återförsäljare i gbg som säljer till privatperson. Mannen på Stavdal visste knapt ens om att de hade gas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Air Liquide

Friköp

Tom flaska

Argon 5L 1575 kr + moms

Arcal TIG 11L 4100 kr + moms (Inbyggd gasregulator, SMARTOP, inkl snabbkoppling)

Fylla flaska

Argon 5L 200 bar 477 kr + moms

Arcal TIG 11L 200 bar 781 kr + moms

Jag ringde Tools/Järnia här i Karlskrona och kollade pris på friköp av gasflaska med Argon för TIG. De säljer Air Liquide.

De pratade om "gammal" och "ny" modell på flaska. Tror den nya är samma som du fått pris på, för den hade inbyggd regulator och snabbkoppling.

"Gammal"

5L: 1930kr + moms

11L: 5023kr + moms

"Ny"

5L: 1899 kr + moms

11L:3295 kr + moms

Fyllning

5L: 430 kr + moms

11L:923 kr + moms

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte för någon vecka sedan den nya Arcal Albee Minitop 11L (med regulator och snabbkoppling). 3295 kr + moms (inkl. fyllning). Tror detta var en kampanj som dom kör. Den "nya" skall bara vara att det är en Minitop med nytt "brand" dvs en klisterlapp.

benefits-cylinders-easy-choose-buy-use-exchange4926666852898792894.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...