Jump to content

Hur höga är era chassin ?


urstad

Recommended Posts

Om man mäter från undersida chassi till över sida scuttle eller scuttlebåge?

samt undersida chassi till överkan på "lådan" bakom stolarna?

en del av chassina är ju uppvinklade i bakänden så det sista måttet jag är nyfiken på gäller från samma "höjd" som där man mätte till scuttlen ;)

knasig förklaring :icon_oops:

mvh

urstad

Link to comment
Share on other sites

Sant men jag vart nyfiken på detta ändå.

bredden på mitt är 1180 och höjden på chassit till scuttle infästning så att säga är 400 kanske något högt men det känns bra än så länge

höjden utan någon form av båge är ca 675 men jag funderar på att sänka det till 650.

scuttle och baklåda vill jag ha i ungefär samma höjd.... tror det ser bäst ut kan ske något lägre låda än scuttle men inte mycket, typ 50 mm.

totalhöjden är tänkt till 1000 - 1100 mm vilket trologtvis ger ett lagom "fett" utseende.

det e svär å göra detta när man bara gissar :D .

ha det gött alla.

~urstad

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om bagagelådan brukar vara lägre en scuttlen utom på Esther, och dom tycker iaf inte jag är så vackra (sorry Acke ;) ). Däremot brukar väl bagagelådan slutta lite så att bakkanten kommer lägre än framkanten.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Göran :) Tycker det är snyggt om man kan hålla en rak linje från motorhuven mot bakdelen, den gröna linjen på bilden. Ett lite "släpp" bak är också snyggt, bilen ser snabbare ut. Det är inte helt ovanligt att noskonens linje inte ansluter huvens linje, bilen rynkar lite på näsan, inte så tjusigt tycker jag :huh:

Titta på bilder och försök lista ut vad som gör en del 7:or snygga :wohow: och andra mindre snygga :wacko:

Body_Line_02.pdf

Link to comment
Share on other sites

Enligt dom ritningar av ett S2 chassie som finns på nätet är scuttle och låda ungefär lika höga (ca 575). Av det lilla som står i boken får jag också höjden ganska lika (ca 535).

Vad vi upplever som vackert är ju väldigt personligt, så rätt och fel finns inte men det är en god ide att ta reda på vad man själv vill innan man börjar bygga. Vi försöker ha (relativt) höga lådor för att få lite bättre vindskydd och bättre propotioner mellan bil och båge. Storleken på hjulen spelar också in. Sillnaden i höjd mellan bokramen och S2:an beror nog mycket på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...